Styrsöbolagets fartyg Fröja pryder nya Sverigefrimärken

Styrsöbolagets fartyg Fröja pryder nya Sverigefrimärken

Från och med idag kan du köpa de nya Sverigefrimärken som i år uppmärksammar Göteborgs 400-årsjubileum med kända motiven från staden. Ett av de valda motiven är Styrsöbolagets fartyg Fröja, som förbinder Göteborg med skärgården sedan 1980-talet.

– Vi är mycket stolta och tacksamma över att Fröja blev vald för att pryda årets nya Sverigefrimärken. Det visar hur viktigt skärgårdstrafiken är för göteborgarna. Vi har funnits i snart 100 år och är en del av göteborgarnas vardag samt stadens identitet. Ett trevligt sätt att skicka en del av Göteborg till dina nära och kära, säger Bertil Pevantus, vd för Styrsöbolaget.

Förutom fartyget Fröja finns också Ullevi, Hisingsbron, Göteborgs Hamn och Röda Sten på den nya frimärksserien Göteborg 400. Motiven har valts ut i samarbete med kulturföreningen Göthenburgo som under 2020 samlat in göteborgarnas favoritplatser och byggnader. Frimärkena finns tillgängliga hos alla PostNords ombud från och med den 14 januari och kan också beställas på postnord.se. De kostar 12 kr/st.

Mer om fartyget Fröja: Fröja ägs av Styrsöbolaget, en del av Transdev-koncernen, och förbinder Göteborg med skärgården. Fröja är 29,19 m lång, 7,72 m bred och farten är 12,5 knop. Den får ta max 382 passagerare och har 200 sittplatser i salonger. Fröja, som har varit i trafik sedan 80-talet, var den första moderna styrsöbåten som fick salong även på övre däck för att kunna erbjuda fler sittplatser inomhus under vintersäsongen.

Mer om Styrsöbolaget: Styrsöbolaget är ett anrikt göteborgskt rederi som bedriver maritim kollektivtrafik i Göteborgs södra skärgård samt över Göta älv på uppdrag av Västtrafik. I södra skärgården bedriver Styrsöbolaget även godstrafik på uppdrag av Göteborgs stad. Rederiet är ett dotterbolag inom Transdev Sverige AB, som också kör busstrafik på uppdrag av Västtrafik i Göteborg, Mölndal och Partille med Nordens största elbussflotta.