Transdev vinner BRT-upphandling i Colombia

Transdev vinner BRT-upphandling i Colombia

Transdev i Colombia har tillsammans med sin lokala samarbetspartner Fanalca vunnit det största av sex upphandlingspaket för Transmilio Bus Rapid Transit (BRT) i Bogotá. Kontraktet är på 10 år och omfattar 440 nya bussar. Totalt kommer Transdev och Fanalca köra 648 bussar och bli den största BRT-operatören i Bogotá.

TransMilenio Bus Rapid Transit är en central del av Bogotás kollektivtrafik. Den colombianska huvudstaden har ca 8 miljoner invånare och varje år reser 2,5 miljoner passagerare med TransMilenio. Transdev och Fanalca har kört BRT i Bogotá sedan tjänsten startades för 18 år sedan.

-  Vi är jättestolta över att ha fått ett utökat förtroende från trafikhuvudmannen i Bogotá. Den colombianska huvudstaden är viktig för oss. Med det nya kontraktet fördubblar vi antalet BRT som vi kör i Bogotá och kompletterar kollektivtrafiktjänsterna vi erbjuder. Snart kommer vi också att köra Bogotás linbana och koppla ihop BRT systemet med linbanan på ”Tunal” hållplatsen för att erbjuda sömlösa resor till passagerarna, säger Thierry Mallet, VD för Transdev Group.

Ökad kapacitet och större miljötänk i fokus i det nya kontraktet

I samband med det nya kontraktet förnyar Transdev och Fanalca hela bussflottan och beställer totalt 440 fräscha Volvo-bussar Euro V. Den stora ordern består av 202 ledbussar som kommer vara 18-meter långa med plats för 180 passagerare och 238 dubbelledbussar, som kommer vara 27-meter långa med plats för 250 passagerare.

De nya bussarna kommer erbjuda en större komfort till resenärerna samt minska partiklarnas utsläpp med 96 % jämfört med de Euro II bussarna som körs i BRT-trafiken idag. I samband med bytet till Euro V bussar utökar den colombianska huvudstaden och Transdev kapaciteten i BRT-systemet med omkring 30 % genom att införa fler dubbelledade bussar.

Mer information finns på Transdev Groups hemsida.