15 nya fossilfria regionbussar i Västerbotten - 88% lägre växthusgasutsläpp

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2020 15:14 CET

Totalt 15 nya bussar introducerades i Bjurholm, Vännäs, Vindeln och Nordmaling när Transdev började köra regionbusstrafiken på uppdrag av Länstrafiken i Västerbotten den 1 januari. Samtliga bussar körs på HVO ett helt förnybart och hållbart drivmedel, som ger upp till 88% lägre utsläpp av växthusgaser jämfört med vanlig diesel. Den 13-14 januari kommer Transdev bjuda resenärerna på kaffe och pepparkakor och svara på frågor om de nya bussarna.

Förutom minskade växthusgasutsläpp erbjuder de nya bussarna bättre komfort för resenärerna med WiFi ombord. De 14 meter långa bussarna är tillverkade av nederländska VDL.

- Det är extra kul att få vara med och introducera en ny fossilfri bussflotta i området. Det bästa vi kan göra för miljön är att verka för att så många som möjligt väljer att resa kollektivt istället för med egen bil, genom att skapa en attraktiv och energieffektiv kollektivtrafik. De nya bussarna är ett led i det här arbetet. I Umeå har vi redan introducerat 35 elbussar. Vi tror att utvecklingen mot ett hållbart samhälle inte endast ska ske i storstäderna men också på landsbygden. Alla ska vara med på den här resan, säger Camilla Nordlund, affärschef i Västerbotten för Transdev Sverige AB.

Den 13-14 januari på morgonen kommer Transdev att bjuda resenärerna på kaffe och pepparkakor, först vid resecentrum i Vännäs på måndag och under tisdagen vid resecentrum i Nordmaling och Vindeln. Camilla Nordlund kommer vara på plats och kunna svara på frågor om de nya bussarna. Välkommen!

Kontaktperson:

Thomas Charrier, kommunikatör med ansvar för press och public affairs, thomas.charrier@transdev.se, Tel: 08 629 50 27

Camilla Nordlund, affärschef på Transdev i Västerbotten, camilla.nordlund@transdev.se, Tel: 090 17 63 11

Kommentarer (0)

Kommentera