​70 nya fordon när Transdevs dotterbolag fortsätter köra serviceresor i Region Örebro

Den 1 juli klockan 00:00 avgick de första taxibilarna från depån i Örebro, Lindesberg, Karlskoga och Nora och markerar startskottet för det nya avtalet mellan Länstrafiken i Örebro och Transdevs dotterbolag, Lindbergs Buss. Intensiva förberedelser ligger till grund för att serviceresor ska flyta på smidigast möjliga sätt för resenärerna.  Lindbergs Buss kommer in i avtalet med 70 nya fordon.

Det nya avtalet gäller i fem år fram till den 30 juni 2025. Lindbergs Buss, som är en del av Transdev sedan 2019, har tidigare trafikerat serviceresor i området under en femårsperiod. Det nya avtalet omfattar också nu även orterna Karlskoga, Kopparberg, Nora och Lindesberg.

- Det känns hedrande att ha fått Länstrafikens fortsatta förtroende. Vi försvarar hela verksamheten vi har idag samt bryter ny mark, vilket är mycket spännande. Vi har längtat efter att trafikstarten skulle komma igång. Förberedelserna har pågått i flera månader och det har varit en lång process med överklagande i bland annat Karlskoga. Det är ett jättestort projekt att få allt på plats och vi har arbetat hårt för att allt ska kunna flyta på så bra som möjligt, säger Lena Bauman, affärschef Mälardalen, Transdev Sverige AB.

Nya fordon och specialutbildade förare

Nytt för resenärerna är att Lindbergs Buss kommer in i avtalet med 70 nya fordon varav åtta stycken är bårfordon med trappklättrarutrustning. Med hjälp av trappklättringsutrustning kan passageraren sitta kvar i rullstolen när den lyfts in i bilen. Fordonen har alla funktioner som kravställts av Region Örebro län för att uppfylla lastkapacitet och god komfort för resenärerna.

Alla förare är specialutbildade för att på bästa sätt kunna bemöta och hjälpa personer med olika typer av behov, förutsättningar och önskemål. De är certifierade att hantera fordonen och är bland annat utbildade i bårutbildning, trappklättrarutbildning, HLR, i att köra mjukt samt i gott bemötande.

Ett varumärkesbyte till Transdev kommer ske under kontraktstiden.