Finns Sveriges bästa busschaufför i Skåne?

Finns Sveriges bästa busschaufför i Skåne?

På tisdag avgörs finalen i Bussförar-SM norr om Stockholm. Transdev Sverige har inte mindre än tre medarbetare klara för final. Tävlingen är ett initiativ från Sveriges Bussföretag för att sätta fokus på bussföraryrket och höja dess status.

Varje år genomförs en miljard resor inom kollektivtrafiken. En av de viktigaste yrkesgrupperna inom branschen är bussföraryrket som har en nyckelroll för att resan ska bli behaglig och säker. Bussföraren är också företagets ansikte utåt och det är viktigt att denne är serviceinriktad och har ett bra kundbemötande. Som bussförare ska man dessutom kunna köra fordonet mjukt och säkert, ekonomiskt och riskmedvetet. Man ska även kunna manövrera fordonet i trånga trafikmiljöer och vara miljömedveten.

- Det känns jätteroligt att vara i final. Jag går i pension om ett par år och en vinst vore ett fint sätt att kröna min karriär på, säger Bo Thygesson som till vardags kör buss i Skåne.

Just pensionsavgångar är en utmaning för bussbranschen som har stora rekryteringsbehov de kommande åren. Bussförar-SM är ett sätt att uppmärksamma yrket och de kvalifikationer som krävs för att bli en bra bussförare.

- Att alltid vilja göra ett bra jobb, gilla att möta människor och ta hand om sina resenärer, oavsett om resan är lång eller kort, är det som kännetecknar en bra bussförare, anser såväl Bo Thygesson som Jakob Moberg som båda kört buss sedan sent 1970-tal.

Jakob Moberg som är den andra finalisten från Skåne har ställt upp i Bussförar-SM två gånger tidigare och dessutom vunnit hela tävlingen 2020.

- För att vara en av de tjugo som går till final behöver du ha bra teorikunskaper och prestera bra i de prov som föregår själva finalen. Väl i final behöver du kunna visa upp dina färdigheter i praktisk körning också, förklarar Jakob Moberg.

Förutom de två finalisterna från Skåne representeras Transdev Sverige även av Alexandra Sjöberg som till vardags kör buss i Mälardalen (Eskilstuna).

Finalen äger rum imorgon den 5 september klockan 09:15 på Drivelab Center vid Arlandastad, bredvid Arlanda flygplats.