Styrsöbolaget fyller 100 år och byter logga

Styrsöbolaget fyller 100 år och byter logga

Styrsöbolaget firar i år 100 år som rederi. Själva bemärkelsedagen var söndagen den 20 november och i och med detta kommer även bolagets nya logotyp att börja användas regelbundet då jubileumslogotypen tas ur bruk vid årsskiftet.

- Styrsöbolagets nya logotyp har fått ett modernare uttryck som värnar vårt arv samtidigt som den knyter an till vår ägare Transdev. Vi ser nu fram emot att få starta resan mot kommande 100 år i Göteborgs skärgård, säger Bertil Pevantus vd på Styrsöbolaget.

Styrsöbolaget var från starten 1922 ett passagerar- och fraktrederi i södra Göteborgs skärgård men redan i mitten av 1950-talet engagerade sig bolaget även i olika uppdrag inom älvtrafiken. Från starten drevs trafiken helt kommersiellt utan några bidrag från samhället. Från mitten av 1960-talet förbättrades trafiken radikalt med tillkomsten av nya båtar vilket gav fler resenärer och bidrog till att södra skärgården blev en mer levande skärgård året runt. När Styrsö kommun införlivades med Göteborgs stad 1974 infördes spårvägens taxa i persontrafiken och den kom därmed att subventioneras.

- Den lägre taxan gjorde skärgården tillgänglig för fler och möjligheten att bo och arbeta där har gjort att invånarantalet nästan fördubblats. Den utvecklingen hade inte varit möjlig utan Styrsöbolaget, säger Gunnar Söderberg författare till jubileumsboken "Styrsöbolaget - sekler av skärgårs- och älvtrafik".

Boken finns ute i handeln nu och beskriver utvecklingen av skärgårdstrafiken under lång tid och vad den betytt för samhällsutvecklingen i denna del av Göteborgs skärgård.

Idag har Västtrafik övertagit huvudmannaskapet för persontrafiken som är upphandlad med Styrsöbolaget som utförare. 2004 köptes Styrsöbolaget av Veolia Transport som sedan 2015 heter Transdev Sverige AB.