Styrsöbolaget tilldelas älvtrafiken i Göteborg

Styrsöbolaget tilldelas älvtrafiken i Göteborg

Idag meddelade Västtrafik att Styrsöbolaget, som är en del av Transdev Sverige, att man tilldelats färjetrafiken över Göta älv. Avtalet sträcker sig från december 2025 och 15 år framåt. Vinsten innebär en förlängning av nuvarande avtal som också drivs av Styrsöbolaget.

- Det är naturligtvis oerhört glädjande att vi ges förnyat förtroende men det är också ett kvitto på att den verksamhet vi bedriver är tillförlitlig, hållbar och kostnadseffektiv, säger Bertil Pevantus, vd på Styrsöbolaget i en kommentar.

När det nya avtalet träder i kraft kommer samtliga sex färjor drivas på el vilket inte bara innebär att trafiken blir tystare. Utsläppen av koldioxid, kväveoxider och andra skadliga partiklar försvinner dessutom helt till glädje för såväl resande som boende i närområdet.

- Vi ser fram emot att elektrifiera trafiken över älven och på sikt även den trafik vi bedriver i Göteborgs södra skärgård, fortsätter Bertil Pevantus.

Färjetrafiken över Göta älv är en central del av kollektivtrafiken för att binda samman staden och avlasta vägtrafiken. Varje år reser drygt 3 miljoner passagerare med färjorna över älven.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 18 mars.