Sveriges bästa bussförare finns i Transdev-koncernen

Sveriges bästa bussförare finns i Transdev-koncernen

Under hård konkurrens, vann Denny Bauer från Björks Buss, som sedan den 3 september är en del av Transdev-koncernen, första priset i Bussförar-SM den 9 september på Gillingebanan utanför Stockholm. På andra platsen kom Erik Lindgren från KR Trafik, som också är en del av Transdev, och på tredje plats kom Abdul Husein på Keolis.

Sveriges bäste bussförare 2019 är Denny Bauer från Västerås. Han arbetar på Björks Buss och är känd för att vara fotbollslandslagets bussförare. Denny klarade samtliga tävlingsdelar i årets Bussförar-SM, inklusive halkkörning, sparsam körning, manövrering och katastrofövning.

- Jag är otroligt glad och det är verkligen jättekul att vinna Bussförar-SM, det hade jag inte räknat med. Manöverprovet och halkbanan var nog de grenar jag kände satt bäst. Detta är ett stort mål i min karriär som bussförare, säger Denny Bauer, vinnare i Bussförar-SM 2019.

Runt 500 chaufförer deltog från hela landet och av dem tog sig 16 till final. Transdev var välrepresenterade i finalen med totalt åtta förare. På andra plats i år kom även en annan från Transdev-koncernen, Erik Lindgren från KR Trafik.

7 300 bussförare måste rekryteras 2018–2020

Enligt rapporten ”Tempen på bussbranschen” som publicerades 2018 av Sveriges Bussföretag behöver 7 300 bussförare anställas 2018–2020. Bussförar-SM, som arrangeras varje år av Sveriges Bussföretag i samarbete med tidningarna Resforum och Trafikforum och som sponsras bland annat av Transdev, syftar till att visa upp bussföraryrket och locka fler till branschen.

-Bussförare utför ett väldigt viktigt jobb i samhället för att människor ska kunna resa till och från jobb, skola och fritidsaktiviteter. En bussförare måste vara serviceinriktad, kunna köra säkert och miljömässigt, samt kunna hantera oväntade situationer. Tävlingen lyfter fram den breda kompetensen som bussförare behöver ha och ökar yrkesstoltheten. Därför är det särskilt viktigt för oss på Transdev att delta, säger Eva Tiséus, marknads- och kommunikationsdirektör på Transdev.

Lista på deltagarna från Transdev:

• Denny Bauer, Björks Buss, Västerås
  • Erik Lindgren, KR Trafik, Umeå