Tack för den här resan Kristianstad!

Tack för den här resan Kristianstad!

Den 13 december är det dags för Transdev att lämna över busstrafiken i Kristianstad till en ny operatör. Det har hänt en hel del sedan Transdev började köra trafiken på 40-talet. Vi vill nu passa på och tacka alla våra partners, medarbetare och resenärer för alla dessa år.

Kontraktet som nu avslutas omfattar regionbuss- och stadsbusstrafiken i Kristianstad med totalt 10 busslinjer och 4,6 miljoner resenärer varje år.

- Det är klart att vi hade önskat köra vidare i området. Vi har varit en del av Kristianstads vardag sedan 1940-talet först under namnet Skånska Trafik AB och sen Linjebuss, Connex, Veolia Transport och nu Transdev. Nu när jag kollar i backspegeln så kan jag säga att det verkligen varit en jättespännande resa vi har varit med om och som jag är mycket stolt över, säger Ulf Erlandsson, affärschef på Transdev i Kristianstad.

Bara under de senaste åren har alla 150 bussförare i Kristianstad gått en upplevelsebaserad utbildning i kundbemötande i syftet att förbättra resenärsupplevelsen och i år vann Jakob Moberg, bussförare på Transdev i Kristianstad, titeln som Sveriges bästa bussförare 2020.

- Det här är ett kvitto för det goda arbetet vi gjort i syftet att utveckla kollektivtrafiken i området med kunden i fokus. Nu vill jag verkligen passa på och tacka våra partner Skånetrafiken och Kristianstads Kommun för ett jättefint samarbete och tacka våra medarbetare för deras engagemang och önska dem lycka till på nya jobbet. Jag vill också rikta ett särskilt tack till alla som har rest med oss, avslutar Ulf Erlandsson.

Transdev finns kvar i regionen och fortsätter utveckla trafiken i Skåne. Transdev kör busstrafiken i Eslöv sedan 2010 och introducerar en hel elektrisk bussflotta den 13 december 2020. Sedan 2016 kör Transdev SkåneExpressen Hörby med 4 miljoner resenärer varje år, regiontrafiken mellan Malmö-Lund med drygt 4,5 miljoner resenärer varje år och regiontrafik i Österlen med två miljoner resenärer varje år.