Tack för tio fantastiska år Sjuhärad!

Tack för tio fantastiska år Sjuhärad!

Den 15 juni är det dags för Transdev att lämna över busstrafiken i Sjuhärad till Connect Bus och Nobina. Transdev har, på uppdrag av Västtrafik, kört en stor del av trafiken i trakten sedan 2010. Bara under de senaste fyra åren har kollektivresandet i området ökat med 14% och kundnöjdheten har legat stabilt på över 98%! Vi vill nu passa på och tacka alla våra resenärer, samarbetspartners och inte minst alla fantastiska medarbetare för tio utvecklande år.

Kontraktet omfattade regionbusstrafiken i Sjuhärad med totalt 19 busslinjer som kopplar ihop Borås med Svenljunga, Kinna och Tranemo. Trafiken har utförts av 135 medarbetare och 67 bussar och har sedan 2010 körts av Transdev på uppdrag av Västtrafik.

- Vi kan vara stolta över det goda arbetet vi gjort sedan 2010 i syftet att utveckla kollektivtrafiken i området med kunden i fokus. Vi har varit med om en spännande resa tillsammans med våra samarbetspartner Västtrafik och kommunerna i Sjuhärad. Framför allt så har vi förbättrat turtätheten. De flesta linjerna i Sjuhärad avgår nu varje kvart i högtrafik. I samarbete med Västtrafik, har vi också förbättrat hållplatserna både geografiskt och utseendemässigt i syftet att förbättra resenärernas upplevelse, säger Per Zandrén, affärsområdeschef AO-Syd på Transdev.

Allt detta har bidragit till att kollektivtrafikresandet i området ökat med 14% sedan 2015, för att uppgå till rekordnivåer 2019 då 2 536 570 resor gjordes med oss. Samma år var hela 99% av alla resenärer nöjda med sin resa.

- Vi hade såklart gärna önskat köra vidare i området. Men så ser det ut i vår bransch, vi vinner tyvärr inte alltid. Nu vill jag verkligen tacka våra partners Västtrafik, Borås Kommun och de andra kommuner i Sjuhärad för ett jättefint samarbete samt tacka alla resenärer som valde att resa med oss under dessa tio år. Jag vill också rikta ett särskilt tack till våra fantastiska medarbetare för deras engagemang och önska dem lycka till på nya jobbet, avslutar Per Zandrén.

Fakta om Transdev i Västra Götaland:

Varje dag hjälper Transdev människor att resa hur de vill och var de vill i Västra Götaland med buss, båt och tåg. Transdev kör busstrafik i Frölunda och Sjuhärad sedan 2010 och Styrsöbolaget, som kör kollektivtrafik till sjöss i Göteborgs södra skärgård och över Göta älv är en del av Transdev sedan 2004. Transdev kör också Öresundståg sedan 2011. I juli blev det klart att Transdev kommer också ansvara för hela busstrafiken i Göteborg, Mölndal och Frölunda från och med december 2020 och fram till december 2030. I samband med detta kommer Transdev att sätta Nordens största elbussflotta i trafik med totalt 157 elbussar.