Transdev skänker bussar till Ukraina

Transdev skänker bussar till Ukraina

Transdev har fattat beslut om att skänka åtta bussar till Ukraina som tidigare gått i SL-trafik och kört för Länstrafiken i Örebro. Detta sedan Trafikförvaltningen i Stockholmsregionen ställt frågan om det fanns bussar som gick att skänka.

Det var när Storstockholms lokaltrafik (SL) för en kort tid sedan frågade sina trafikoperatörer om de hade bussar som gick att undvara för att skänka dessa till Ukraina som Transdev Sverige hörsammade förfrågan. Det resulterade i ett beslut att skänka åtta bussar som tidigare varit en del av verksamheten.

- Det känns väldigt bra att kunna göra detta för det ukrainska folket och vi hoppas att fler trafikoperatörer följer vårt exempel eftersom behoven är väldigt stora, säger Anna Höjer, vd på Transdev Sverige.

Bussarna är av boggityp från Volvo och har tidigare använts som ersättningstrafik för Roslagsbanan i nordöstra Stockholm och i linjetrafik mellan Örebro och Kumla. Bussarna har plats för 54 sittande och 37 stående passagerare och har gått på HVO-diesel men kan även köras på konventionell diesel. Bussarna kommer att köras till Ukraina av personal från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) under april månad.

Donationen av bussar till Ukraina från Transdev Sverige är ytterligare en del i en rad av hjälpinsatser som Transdev-koncernen tagit initiativ till sedan invasionen för drygt ett år sedan. Bland annat har man tidigare sett till att erbjuda förar- och mekanikerutbildning till ukrainska flyktingar i Frankrike. Dessutom donerade Transdev-koncernen nyligen ytterligare 23 bussar som ska fungera som skolskjuts för barn i Ukraina efter ett initiativ av EU-kommissionen.