Gunnar Schön, vd Transdev Sverige AB

Transdev stor vinnare när SL:s upphandlingar avgjordes

Trafikförvaltningen i Region Stockholm meddelade idag att Transdev vinner upphandlingarna av busstrafiken i Norrort (Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd och Vallentuna) och Norrtälje, samt Roslagsbanan. Nya fordon, utökad komfort och anropsstyrd kollektivtrafik är de största förändringarna som resenärerna kommer att märka under avtalsperioden.

Kontrakten omfattar busstrafiken i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd, Vallentuna och Norrtälje med trafiken mellan Norrtälje och Tekniska Högskolan, samt tågtrafiken på Roslagsbanan som utgår från Stockholms östra station med tre linjer mot Kårsta, Österskär och Näsbypark. Årligen reser drygt 43 miljoner passagerare i de tre trafikområdena.

- Vi är väldigt stolta och glada över att ha fått Region Stockholms förtroende. Det är stora kontrakt som omfattar områden som kommer att utvecklas markant de kommande åren med flera transport- och stadsplaneringsprojekt. De tre kontrakten kompletterar varandra på ett bra sätt vilket gör att vi kommer kunna utnyttja synergierna och förbättra kopplingen mellan linjerna och färdslagen. Vi ser verkligen fram emot att möta resenärerna och vara med och utveckla kollektivtrafiken i norra Stockholm, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige AB.

Trafikstart för busstrafiken i Norrort och Roslagsbanan är i april 2021 och i juni 2021 för busstrafiken i Norrtälje. Busskontrakten löper i nio år fram till 2030 och tågkontraktet i tolv år fram till 2033.

Nya fordon, utökad komfort och anropsstyrds kollektivtrafik

Över avtalsperioden kommer SL att göra stora investeringar i Roslagsbanan, delar av systemet kommer att få dubbelspår och det byggs en ny depå i Vallentuna och en ny station i Arninge. Dessutom kommer antalet fordon att utökas med 22 nya tåg som successivt introduceras i trafiken mellan 2022 och 2024. På sikt innebär det fler avgångar för resenärerna och förbättrad punktlighet. Transdev kommer också att införa nya dubbeldäckare på linje 670 mellan Stockholm och Vaxholm för ökad komfort.

I två områden i Norrtälje och Vallentuna kommun kommer anropsstyrd busstrafik att introduceras. Resenärerna kommer kunna beställa bussen hem till dörren via ett telefonsamtal till SL:s kundtjänst, eller via en app. Förhoppningen är att det ska bli en mer effektiv och miljövänlig kollektivtrafik på glesbygden.

- Vi har introducerat anropsstyrd kollektivtrafik i flera städer utomlands och vi ser att tjänsten uppskattas av resenärerna. Det innebär så klart en stor beteendeförändring för resenärerna och det är precis därför vi kommer att lägga extra fokus på att informera och kommunicera om satsningen i samarbete med SL, avslutar Gunnar Schön.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 22 maj.

Fakta om Transdev i Region Stockholm: Transdev kör busstrafik i Märsta, Sigtuna, Vallentuna och Upplands Väsby på uppdrag av SL sedan juni 2019. Blidösundsbolaget som är en del av Transdev, kör dessutom pendelbåtlinje 89 mellan Ekerö och Stockholm på uppdrag av SL och skärgårdstrafiktrafik i Mellanskärgården, samt från Vaxholm till norra skärgården och från Årsta brygga till Utö på uppdrag av Waxholmsbolaget. Transdev har också en kommersiell verksamhet i Stockholm under bolaget Merresor där även Snälltåget som kör tåg mellan Stockholm och Malmö, till fjällen under vintern och Berlin under sommaren ingår.