Foto: Mälardalstrafik

Transdev tar över driften av Mälartåg

Nu är det klart att Transdev tar över driften av Mälartåg, som står för den regionala tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen, med start den 16 juni i år. Kontraktet sträcker sig fram till 2026 med möjlighet till förlängning i maximalt två år (ett plus ett år). Avtalet är ett resultat av att samarbetet med det tidigare trafikföretaget avslutats.

- Det är ett stort och ansvarsfullt arbete som ligger framför oss och det ställer extra höga krav på oss att snabbt komma in i verksamheten. Vi har gjort det förut och vi är trygga med att vi kan göra det på nytt, även om det är med stor ödmjukhet inför uppgiften som vi tar oss an uppdraget, säger Anna Höjer, vd Transdev Sverige.

I samband med övertagandet är förhoppningen att all personal som idag arbetar för Mälartåg vill följa med till Transdev. Det gäller såväl tjänstemän som operativ personal. Ingen övertalighet kommer att uppstå som en följd av övertagandet.

- Vi gör det här tillsammans. Alla duktiga medarbetare är nyckeln till att det här ska bli lyckat. Dessutom kommer vi arbeta nära det tidigare trafikföretaget, facken och Mälardalstrafik för att detta ska bli så bra som möjligt. Det är ett lagarbete från början till slut och vi ser fram emot att så fort som möjligt få träffa våra nya kollegor för att lära oss mer om vad de ser som framgångsfaktorer, förklarar Frida Ukmar, affärsområdesdirektör Transdev Sverige.

Mälartåg har en nyckelroll för spårburen pendling i Stockholm-Mälarregionen som omfattar drygt 40 procent av landets befolkning. Med 12,5 miljoner resande per år utgör Mälartåg, med fem olika linjer och 62 tåg, ryggraden i kollektivtrafiken som knyter samman regionen.

Avtalet mellan Transdev och Mälardalstrafik löper fram till 2026 med möjlighet till förlängning i ett plus ett år. Från Transdevs sida är avtalet en del i en långsiktig ambition att växa inom spårburen kollektivtrafik.

Transdev Sverige har lång och bred erfarenhet av spårburen kollektivtrafik. Bland annat från att ha kört Upptåget mellan Uppsala, Gävle och Sala från 2017 till 2022 innan det blev en del av Mälartåg, Öresundstågen mellan Köpenhamn, Göteborg, Kalmar och Karlskrona, på Roslagsbanan i Stockholm samt kommersiell tågtrafik under varumärket Snälltåget.

Mälardalstrafik ägs av sex regioner i Stockholm-Mälardalen: Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland.