Vart är svensk kollektivtrafik på väg?

Vart är svensk kollektivtrafik på väg?

Över hälften av landets kollektivtrafikmyndigheter säger att de befinner sig i ett ekonomiskt läge som är ganska eller mycket dåligt. Nedskärningar och effektiviseringar av trafiken nämns som två möjliga åtgärder för att komma till rätta med problemen. Men det finns också ljusglimtar. Det visar en ny rapport Transdev har tagit fram som undersöker hur våra uppdragsgivare ser på de kommande åren och samarbeten mellan huvudmän och operatörer.

- Syftet med rapporten är att försöka få en bättre bild av hur de regionala uppdragsgivarna tror att kollektivtrafiken kommer utvecklas framåt och vad de förväntar sig av oss som operatörer, säger Jenny Hållmats – Bergvik, affärsutvecklingsdirektör på Transdev Sverige.

Sedan vi genomförde den förra branschundersökningen 2018 har det hänt mycket i vår omvärld. En pandemi, ett krig i närområdet som i sin tur ledde till en energikris och kraftigt stigande inflation. Händelser som var för sig slagit hårt mot kollektivtrafikbranschen men allt är inte negativt. Vi i branschen har även enats om att fyra av tio motoriserade resor senast 2030 ska ske med kollektivtrafiken vilket skulle vara ett viktigt bidrag till att klara klimatomställningen.

Rapporten tar, förutom finansieringsproblemen, även upp trygghetsfrågan, digitaliseringens möjligheter och behovet av tryggad kompetensförsörjning för att även fortsättningsvis kunna leverera en attraktiv kollektivtrafik.

Transdev Sverige har tagit fram denna rapport med målsättningen att den ska kunna bidra till att bygga en ännu bättre kollektivtrafik, i nära samarbete och dialog med uppdragsgivarna – de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

- Rapporten tydliggör också den inneboende innovationskraft som finns i branschen och som är helt central för att övervinna de utmaningar som vi står inför nu och under de kommande åren, avslutar Jenny Hållmats – Bergvik.