Hit reser svenskarna i jul

Ho ho hello. London är det hetaste resmålet i jul. I vilket fall för svenskar, norrmän och finländare. Danskarna åker helst någon helt annanstans. Till Wien.

Det visar färska siffror från internetresebyrån Travellink, som undersökt* drygt 17 000 nordbors resemönster mellan jul och nyår.

− Finländare och danskar reser mer i jul än förra året medan svenskar och norrmän har dragit ned på resandet under samma period, säger Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink.

Det är Europas storstäder som gäller för nästan hela slanten. Utanför Europas gränser är det bara Thailands huvudstad Bangkok som platsar på julresornas topp-fem-lista.

− Vi ser en tydlig trend i svenskarnas resande över helåret. När vi väl reser så är vi borta i fler antal dagar, säger Elisabeth Lindberg.

Det är en bra jul- och nyårshelg i år. I vilket fall för alla som vill ta ut få semesterdagar men ändå vara lediga länge.

− Eftersom jul- och nyårshelgen är lång i år ser vi att många resor bokas sent. Och, det bästa av allt, det finns fortfarande många resor kvar till en billig peng, säger Elisabeth Lindberg.

Topp-fem-lista juldestinationer
Siffran inom parentes är fjolårets placering.

Hit reser svenskarna i jul

1.  London (1)

2.  Bangkok (3)

3.  Berlin (4)

4.  Paris (7)

5. Köpenhamn (2)

Hit reser danskarna i jul

1.  Wien (11)

2.  Paris (7)

3.  Bangkok (1)

4.  London (2)

5. Amsterdam

Hit reser norrmännen i jul

1.  London (1)

2.  Bangkok (2)

3.  Köpenhamn (3)

4.  Paris (5)

5. Amsterdam (7)

Hit reser finländarna i jul

1.  London (2)

2.  Berlin (4)

3.  Bangkok (1)

4.  Malaga (8)

5. Paris (5)

För mer information:Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink Sverige
Mobil: +46 73 773 60 11
E-post: elisabeth.lindberg@travellink.com

* Undersökningen är baserad på bokningar gjorda fram till den 28/11 med avresor under perioden den 16 december 2013 till den fjärde januari 2014.

• julresande
  • flygresor
  • resebranschen
  • statistik

Travellink är Nordens ledande internetresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har tre affärsområden; privatresor, affärsresor och konferens & event. Travellink ingår tillsammans med eDreams, Go Voyages och Opodo i ODIGEO, Europas  största internetresebyrå. ODIGEO finns representerat i totalt 40 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien, Afrika och Oceanien. Företaget erbjuder ett stort utbud av flyg, hotell, bilar och kombinationen flyg och hotell.