​Om känslorna får bestämma: Travellink tar reda på vart vi egentligen vill resa

Indien, Mallorca och Venedig – det är drömresemålen för deltagarna i onlineresbyrån Travellinks hjärnexperiment.

När hjärtat och hjärnan tar kommandot är det Havanna, Tokyo och Normandie som gäller.

Idag lanserar Travellink filmen från hjärnexperimentet.

Unga, gamla, resvana och icke resvana. Många ville vara med i experimentet. Flera hundra sökte, bara ett fåtal valdes ut. En av testpersonerna drömde om en tigersafari till indien men experimentet visade att det var storstaden Tokyo som hennes hjärta bultade allra hårdast för.

– Vi ville undersöka om vi verkligen reser till de resmål som våra hjärtan och hjärnor går igång på. Experimentet visar tydligt att så är inte fallet. För det mesta är det andra saker än våra känslor som är avgörande när vi bokar resor, säger Anna Nilsson, projektledare på Travellink Privatresor.

Testpersonerna fick kliva in i ett rum där deras sinnen utsattes för olika intryck såsom sirener, snö, sol, hav och historiska platser. Samtidigt mättes personernas hjärtslag och hjärnaktivitet. Experter utvärderade resultatet och tog sedan fram resmål som passade både testpersonernas hjärta och hjärna. Resmål som verkligen överraskade testpersonerna.

– Vårt experimentet visar att det finns så mycket mer att se än London, Paris och New York. Förhoppningsvis kan experimentet och filmen inspirera fler personer att våga testa nya destinationer – och följa sina drömmar, säger Anna Nilsson.

För konceptuell såväl som teknisk utveckling och filmproduktion står B-Reel, en av världens mest belönade kreativa byråer. Filmen ska visas i sociala medier i Sverige, Finland, Norge och Danmark.

Se experimentet här:

Webbsida