Rusning efter konkursförsäkring efter Sterlings fall

Efter Sterlings konkurs har Internetresebyrån Travellinks försäljning av konkursförsäkringar exploderat. För mindre än hundralappen kan resenärerna nu köpa sig säkerhet.
- Vår försäljning av konkursförsäkringar har trefaldigats på en vecka, säger Peter Carlsson, vd på Travellink.

Försäkringen täcker resenärernas biljettkostnader om ett flygbolag går i konkurs och gäller då resenären har bokat endast flyg. Men om resenären vill boka både flyg och hotell så finns det fler sätt att skaffa sig säkerhet i tider med en orolig flygbransch.

- Om du bokar en paketresa med både flyg och hotell så får du tillbaka varenda krona om flygbolaget går i konkurs. Då gäller nämligen resegarantilagen, säger Peter Carlsson.

Den statliga resegarantilagen gäller bara paketresor. Garantin skyddar resenären vid en konkurs, om resan avbryts eller ställs in av någon annan anledning. Garantin gäller däremot inte då resenären bara köper en flygresa. Alla resebyråer i Sverige som säljer paketresor måste ställa en garanti enligt resegarantilagen hos Kammarkollegiet.

- Alla resebyråer ska erbjuda denna garanti till sina kunder. Men det kan ändå vara bra att extrakolla den lilla resebyrån du bokat resan hos, eller köpa resan hos ett större bolag, säger Peter Carlsson.

Definitionen av en paketresa är om resenären bokar både flyg och hotell i samma bokning på en och samma faktura.

Peter Carlssons tips vid bokande av resa:
1. Boka en paketresa - då täcks du av resegarantilagen
2. Teckna en konkursförsäkring hos resebyrån om du endast köper en flygresa