Travellink först med tåg och flyg på samma ställe

Flyga med SAS, eller välja ett lågprisbolag? Eller kanske ta tåget? Med Travellinks nya tjänst finns alla alternativ med. Pris och restid blir direkt jämförbara.
- Detta är vi först i Sverige med. Äntligen kan vi erbjuda våra kunder att söka och boka alla alternativ direkt, genom att vi nu kan sälja tågbiljetter, flygbiljetter, hotell och bilhyra på samma ställe, säger Bodil Månsson, försäljnings- och marknadschef affärsresor, Travellink.

Affärsresor är en enorm marknad. Enligt Svenska Resebyråföreningen såldes det affärsresor för 21 miljarder kronor år 2007. Hittills har andelen sålda tågresor varit liten.

- Med den nya tjänsten räknar vi med att fördubbla försäljningen av affärsresor med tåg, säger Bodil Månsson.

Den nya tjänsten är väldigt enkel. Man talar om vart man vill resa och när och väljer om alternativen ska sorteras efter restid eller lägsta pris. Därefter hamnar tåg och flyg sida vid sida och det går lätt att göra sitt rätta val.

- Detta är ett välkommet initiativ av Travellink. Att ta tåget är alltid det mest miljövänliga alternativet och nu kan resenärerna dessutom se att det ofta är det billigaste alternativet. Allt fler affärsresenärer väljer tåget, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör på SJ.

Den nya tjänsten gör det lätt för företagen att hitta de billigaste resorna och göra miljövänliga val. Att lättöverskådligt se de billigaste resorna, kan ge företagen en besparing på mellan 10 och 40 procent. Och även tid är pengar. Genom att alla resebolag nu finns samlade på en och samma tjänst sparas mycket tid vid bokningen av resan eftersom man slipper sitta och leta på respektive resebolags hemsida.

- Framför allt affärsresenärer har länge frågat efter möjligheten att direkt jämföra och boka flyg och tåg. Det blir också enkelt att boka flyg i ena riktningen och tåg i den andra. Samma sak gäller om man vill flyga med olika flygbolag, säger Bodil Månsson.

- Vi är glada att kunna öppna ytterligare en Internetkanal för våra kunder vid sidan av www.sj.se. Ju enklare det är att boka en tågresa, desto fler tar tåget. Vi uppskattar också den transparens det innebär att flyg- och tågresor jämförs direkt. Det är så det ska vara på ett riktigt varuhus, säger Nina Hornewall.

- Äntligen, vi har sett fram emot denna typ av tjänst. Det kommer att spara en massa tid och pengar för oss. Väljer vi tåg så reser vi dessutom miljövänligt, säger Ebba Nordenfelt, resesamordnare på Willis AB.

Travellink är Nordens ledande Internetresebyrå, med en omsättning på 1,6 miljarder kronor 2008.

För mer information:
Ny tjänst: www.travellink.se/foretag