Cykelns Dag & Världsrekord (3 juni)

VAR MED OCH SLÅ VÄRLDSREKORD FÖR MILJÖN PÅ CYKELNS DAG!

Den 3:e juni på ”Cykelns dag”, kl. 15:00, välkomnar Travelshop cykelsugna på fika cykeltur till Naturum Öresund på Ribersborgsstranden i Malmö.

Travelshop är för 3 året i rad med och firar Cykelns dag genom att arrangera kortare cykelturer  för att visa upp Malmö som stad och främja cykeln som färdmedel.

• ”Vårt mål med att anordna just en fikatur, är att uppmärksamma cykelns miljö- och hälsofördelar, genom att göra cykelturen till en positiv upplevelse,” säger Ingvar Ryggesjö ägare av Travelshop.

I år kommer Travelshop hjälpa till att tillsammans med utflyktsdeltagarna, försöka slå det världsrekord som slogs på förra årets Cykelns dag. Där ca 5200 personer registrerade 465 380 minuter cykeltid under en dag på Cykelns dags hemsida.

För att delta den 3 juni på arrangemanget går det att hyra en cykel med fikapaket för 199kr eller enbart fikapaket för 149kr, vid medtagande av egen cykel.

Startplats är Malmö Centralstation, vid Cykelgaraget kl. 15:00. Tänk på att undvika trängsel och att hålla avstånd.

OM CYKELNS DAG

Cykelns dag den 3 juni är instiftad av FN och syfen tet är att lyfta cyklingens sociala, ekonomiska och miljömässiga fördelar. I Sverige är det organisationen Svensk Cykling som arrangerar Cykelns dag. I Svensk Cykling ingår organisationerna Cykelbranschen, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet, Naturskyddsföreningen, Vätternrundan och Svenska Cykelstäder.