Stinshuset Malmö - Travelshop 2020

Stinshuset –  ett K-märkt hus tänkt för besökare och malmöbor - Travelshop 2020

2020-04-15 togs beslutet att vi som största InfoPoint för Malmö Stad är tvungna att flytta från vår turistbyrå i centrala Malmö på grund av Coronakrisen.

Dels till detta är på grund av vår regering som nästan inte gett några stödpaket till småföretagare utan bara lån med ränta för behövande branscher. Dessutom är de komplicerade att söka och tar lång tid. Dels till Malmö kommun som inte bistått med frysta eller lägre hyror under denna perioden utan fortsatt betalningskrav i framtiden.

Vi har nu lyckats hitta en annan plats för vår verksamhet under Malmö Centralstation i Cykelgaraget men klagar på tillvägagångsättet i dess beslut och hantering av krisen från deras sida.

Att ett företag som står i framparti av den allmänna besöksnäringen i gynnande för Malmö Stad och dess turistnäring utan ersättning ska vara tvungna att under en tuff period hitta en ny plats att bo.

Från januari har alla grupper bokat av (februari-juni) samt att turister är nästintill borta.

Vi har under dom senaste månader gått ut till hela vår kundbas att vi flyttat till Stinshuset som vi nu får lämna ifrån oss. Detta betyder en mängd av timmar som behöver gå till ny kommunikation. Inte bara är det jobbigt för alla besökare som nu skall hitta en ny plats att gå till utan även tufft för oss som är tvungna att ändra om all vår information i alla kanaler.

Vi hoppas att det finns någon form av sympati och att detta leder till ökad förståelse av hur svårt turistbranschen & besöksnäringen har i dessa tider. Vi vill gärna se att fler utsatta går ut med deras situation då regering och kommun inte verkar ta småföretagares påverkan på ekonomin i allvar.

Ni finner oss numera på Malmö Centralstation, Centralplan 10, i Cykelgaraget.

Tack för att ni stödjer dom små.

Ingvar Ryggesjö med personal Travelshop.