Tre sänker priset på utlandssurf inför sommarsemestern

Tre sänker priset på utlandssurf inför sommarsemestern

Mobiloperatören Tre sänker sina utlandspriser på mobilsurf inför sommarsemestern för både privat- och företagskunder. Från och med i dag kan Tres kunder köpa surfpaket bestående av 0,5 GB data för 199 kronor i Europa samtidigt som hela prislistan för surf utomlands sänks. Tres surfpaket gäller i sju dagar och innebär till exempel att 1 MB surf i Europa nu kostar 39 öre.

Tre sänker även priset på sina surfpaket för USA och Turkiet, där 140 MB surf numera kostar 199 kronor. Prislistan på datatrafik för samtliga länder sänks med 13 % för privatkunder och med 22 % för företagskunder.

– Vi vet att många rent utav är rädda för att använda mobilen på utlandssemestern då man inte vill råka ut för oförutsedda kostnader. Samtidigt blir vi allt mer beroende av våra smarta telefoner, även då vi är på resande fot. Med vår nya prissättning hoppas vi att våra kunder ska kunna njuta ännu mer av att vara utomlands och slippa oroa sig för dyra och oförutsedda kostnader, säger Sofia Sunder, produktchef för utlandstjänster på Tre Sverige.

Surfpaket innebär att man förköper den mängd surf man vill använda på utlandsresan så att man slipper både surfstopp och oförutsägbara roamingkostnader för dataanvändning. Varje paket är giltigt i sju dagar och kan fyllas på efter behov via SMS.

5 smarta mobiltips inför utlandssemestern i sommar
1). Ta reda på vad samtal, SMS och surf kostar i respektive land innan du reser. Informationen brukar finnas på operatörernas hemsidor.

2). Om du är Tre-kund, kostar det ingenting att ta emot meddelanden i din röstbrevlåda så länge du befinner dig inom EU. Att ringa till röstbrevlådan och lyssna på dina meddelanden kostar lika mycket som inom Sverige. Om du däremot reser utanför EU kan det vara bra att stänga av din röstbrevlåda.

3). WiFi finns ofta tillgängligt på till exempel hotell, museer och restauranger. Om det inte finns WiFi lokalt i landet du reser till kan du köpa förmånliga paketpriser med samtal, surf och SMS, av din operatör.

4). Stäng av notifieringar. Många appar ligger hela tiden uppkopplade mot nätet och söker efter ny information att presentera för dig. Notifieringar stänger du lätt av i telefonens inställningar.

5). Om du vill vara helt säker på att inte roama över huvud taget kan du sätta telefonen i flygplansläge. Du kan även stänga av roaming i telefonens inställningar.

För mer information om användning av mobilen utomlands samt Tres utlandspaket, besök www.tre.se/privat/handla/tillbehor/tjanster/3surfpass/