3 storsatsar på mobiltäckningen i Gävle

3 storsatsar på mobiltäckningen i Gävle

Utbyggnaden av 3s mobilnät i Gävle kommun innebär starkare inomhustäckning, snabbare datanät och en stabilare helhetsupplevelse för operatörens kunder. Det befintliga 3G-nätet har genomgått en upprustning och utökning, samtidigt som operatören har byggt ut med nya 4G-basstationer. Projektet är del av en landsomfattande utrullning som har pågått under två års tid och berör alla orter i kommunen med fler än 500 invånare, bland annat Bomhus, Forsbacka, Gävle, Hille och Valbo.

- Vi har lagt extra fokus på Gävle kommun eftersom vi tidigare har haft en del utmaningar i område då det gäller täckning. Det har funnits önskemål om ett förbättrat mobilnät, särskilt i de mindre befolkade områdena. Vår satsning innebär att våra kunder i Gävle nu får en betydligt bättre upplevelse med snabbare surf och bättre täckning. Vi har även uppgraderingar på gång i andra delar av regionen. Förra veckan fick till exempel 3s kunder i närliggande Sandviken 4G och fler orter står på tur, säger Maria Jonson, nätchef på 3 Sverige.

3 allra först med 3G
3 var först i Sverige med att lansera 3G och har de senaste åren investerat mångmiljardbelopp i utbyggnaden och kapacitetsökning, både i 3G-och 4G-näten. Idag täcker 3s nät 99 procent av Sveriges befolkning och 80 procent täcks av 4G-nätet.

– Vi blir aldrig färdig i byggnationen av ett bra mobilnät. Det handlar om att hela tiden utveckla, uppgradera och justera för att säkerställa en så bra kundupplevelse som möjligt. I takt med att våra mobilvanor går mot större datakonsumtion ställs allt högre krav på oss som operatör att kunna erbjuda ett snabbt och stabilt datanät att surfa i, säger Maria Jonsson, nätchef på 3 Sverige.

Besök 3s täckningskarta för mer information om täckning och för att se vilken täckning man som 3-kund kan förvänta sig på olika platser runt om i Sverige.

Fakta om mobiltäckning

• Mobiltäckning består av radiovågor i olika frekvensband. Generellt kan man säga att högre frekvenser möjliggör högre datahastigheter men täcker mindre yta, medan lägre frekvenser skapar bättre yt- och inomhustäckning. Vilken datahastighet man kommer upp i avgörs av den totala tillgången till frekvenser i förhållande till antal samtidiga användare

• Bristande inomhustäckning beror på avståndet till närmsta basstation, men ofta spelar husets konstruktion även en betydande roll. Det är svårare för radiovågor att nå in i exempelvis nybyggda och klimatsmarta byggnader med tjocka betongväggar och genom glasrutor med metallfilm

• Överbelastade nät brukar ge en dålig användarupplevelse såsom låga hastigheter och avbrutna samtalsuppkopplingar. Därför är det viktigt att operatörens resurser i nätet matchar befolkningen och antal samtidiga kunder i nätet