Basshunter i topp när 3 delade ut Guldmobiler

Basshunter blev hyllad som den mest nedladdade artisten när mobiloperatören 3 samlade musikbranschen för en prisutdelning igår kväll. 3 delade ut Guldmobiler till de artister som sålt flest nedladdningar via musiktjänsten 3Music Store. 3 började sälja legala nedladdningar redan 2003 och har nu passerat två miljoner-strecket och är därmed den största aktören i Sverige. 3 står därmed för 55 procent av marknaden för digitalt distribuerad musik. Igår kväll belönades 22 hits som sålt i minst 10 000 digitala exemplar av musikvideon eller som digital låt. Enligt skivbolagens branschorganisation IFPI såldes det i Sverige låtar för nedladdning till ett värde av nära 28 miljoner kronor under perioden januari till och med juni 2006. – Guldmobilen är nutidens version av den klassiska guldskivan. 3 är ledande på området inom digital musik. Det tydigaste beviset är när artister som internationella världsstjärnor som Madonna och Shakira först blir tillgängliga via 3 Music Store, säger Stefan Blom, ansvarig för 3 Music Store på 3. Guldmobilvinnarna (Antalet nedladdningar i parentes.) 1-Basshunter-Boten Anna 2-Cascada-Everytime We Touch 3-Madonna-Hung Up 4-Elias feat. Frans-Who’s Da’ Man 5-Shakira-Hips Don’t Lie 6-Agnes-Right Here Right Now 7-Lordi-Hard Rock Hallelujah 8-Darin-Money for Nothing 9-Sunblock feat. Robin Beck-First Time 10-Crazy Frog-Jingle Bells [Uncensored Version] 11-Kelly Clarkson-Because of You 12-Paris Hilton-Stars Are Blind 13-James Blunt-Goodbye My Lover 14-Natascha & Brinken-TNT 15-Sunblock-I’ll Be Ready 16-Marie Serneholt-That’s The Way My Heart Goes 17-James Blunt-You’re Beautiful 18-Gnarls Barkley-Crazy 19-Günther-Christmas Song (Ding Dong) 20-Olinda-Playboybunny 21-Pink-Stupid Girls 22-Natacha and Dominique-Wicked Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3 Mobil: +46 (0)735-33 74 04 E-post: erik.hornfeldt@tre.se Stefan Blom, produktansvarig Mobil: +46 (0)735-33 71 90 E-post: stefan.blom@tre.se