Gamla telefonvanor kostar svensken tusentals kronor

Det är främst av gammal vana som svenskarna fortfarande har både fast och mobil telefoni, trots att det kostar dem tusentals kronor i onödan. Att man kan spara över 1 100 kronor om året på att flytta över sitt hemnummer till mobilen är det få som vet om. Det visar en undersökning som genomförts av Novus Opinion på uppdrag av mobiloperatören 3.

Även om de flesta idag inte behöver både fast och mobil telefoni, har 83 procent av svenskarna fortfarande dubbla abonnemang. Bara 14 procent har enbart mobiltelefon. Detta trots att det finns tusentals kronor att tjäna på att flytta över hemnumret till mobilen och bara ha ett enda abonnemang. Och det är de gamla invanda mönstren som är det främsta skälet. Det framgår av en undersökning genomförd av undersökningsföretaget Novus Opinion på uppdrag av mobilteleoperatören 3.

Av dem som har både fast och mobilt abonnemang svarar 56 procent att gammal vana är en viktig eller mycket viktig faktor till att de fortfarande har kvar det fasta abonnemang. 56 procent tror också att det är billigare att använda fast telefoni än mobiltelefonen. Av svaren i undersökningen att döma finns det en del kunskapsluckor när det gäller den egna telefonin.

- Undersökningen visar att det finns en missuppfattning bland konsumenterna om både mobila och fasta telefonabonnemang, såväl när det gäller villkor som priser och täckning. Att ha kvar den fasta lösningen för att det till exempel skulle vara billigare stämmer helt enkelt inte längre, säger Peder Ramel, koncernchef på 3 Skandinavien. Konsumenten får dessutom en mer flexibel lösning.

Över hälften av de tillfrågade skulle gärna lämna det fasta abonnemanget och flytta över hemnumret och ha enbart mobilt abonnemang om det fanns pengar att spara på det. Och det gör det - så mycket som över 1 100 kronor om året* - men enligt svaren att döma i undersökningen verkar de flesta vara omedvetna om detta.

I undersökningen framkommer också följande:
• I östra Mellansverige är det minst vanligt att ha både fast och mobilt abonnemang (78 procent), och vanligast i Västsverige (89 procent). I östra Mellansverige bor också de flesta som har enbart mobil (19 procent). Obs! Stockholm ingår inte i östra Mellansverige.
• Det är i Sydsverige som människorna tycker det är viktigast med fast abonnemang för huslarmets skull. Det är det inte alls för personer i mellersta Norrland.
• Flest personer i storstäderna terroriseras av telefonförsäljare. 43 procent menar att det är telefonsäljare de oftast får samtal från på den fasta telefonen.
• Fler män än kvinnor kan tänka sig att gå över till enbart mobil telefoni om det går att spara 1 100 kronor om året på att flytta över hemnumret till mobilen.

(* Siffran 1 100 är framräknad enligt följande: Telias månadsavgift för fast telefoni på 145 kronor, minus avgift för tjänsten 3hemnummer på 49 kronor under ett år. (145-49)x12 = 1152)

Hela rapporten finns att hämta här: http://www.newsdesk.se/pressroom/tre

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts i Novus representativa webbpanel och omfattar 1 000 intervjuer med allmänheten 18 år och äldre. Novus webbpanel består av personer som rekryterats till panelen av Novus via telefonomnibuss med den svenska allmänheten. Panelen omfattar ca 15 000 personer och fungerar som ett tvärsnitt av den svenska befolkningen med tillgång till Internet. Panelen har en god representativitet upp till ca 70-75 års ålder.

För mer information var vänlig kontakta:

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3
Mobil: +46 (0)735 33 74 04

3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med drygt 20 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40 %). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till
www.tre.se.