Hi3G har tecknat avtal med NCC om 3G-utbyggnad i Sverige

Hi3G har tecknat avtal med NCC om utbyggnad av infrastruktur för den tredje generationens mobiltelefonnät, 3G. Avtalet gäller etablering och byggnation av minst 500 basstationer i Sverige.

Avtalet med NCC gäller totalentreprenad och omfattar projektledning, site-anskaffning, projektering, byggnation och teleinstallation för minst 500 basstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Parterna har kommit överens om att inte uppge ordervärdet. Arbetena är redan påbörjade.

- Vår ambition är att arbeta tillsammans med ledande byggföretag och NCC är ett naturligt val av partner. Detta samarbete är en viktig del av utbyggnaden av den infrastruktur som möjliggör Hi3Gs framtida tjänsteerbjudande, säger Chris Bannister, VD Hi3G.

- För oss är det mycket glädjande och stimulerande att bygga framtidens infrastruktur och att göra det i samarbete med Hi3G, säger Maged Saleh, affärsenhetschef på NCC Telecom .

För mer information vänligen kontakta:

Niclas Lilja, informationschef, Hi3G

Telefon: 0733-55 70 90, e-post: niclas.lilja@hi3gaccess.se

Jörgen Askeroth, CTO, Hi3G

Telefon: 0733-55 70 30, e-post: jörgen.askeroth@hi3gacess.se

Maged Saleh, affärsenhetschef NCC Telecom Sverige

Telefon +46 70 771 5401

Gisela Lindstrand, presschef NCC AB

Telefon +46 8 585 52346 eller +46 70 392 9500

Hi3G är innehavare av UMTS licens i Sverige och Danmark och har som ambition att bli en ledande mobilmultimediaoperatör med attraktiva och innovativa tjänster. Bolagets styrka är att det är ett renodlat 3G-bolag, utan något arv från gamla tekniker som GSM. Hi3G expanderar snabbt, stärkta av dess ägare Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), som bägge besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoagruppen samarbetar bolaget med innehavare av 3G licenser i Australien, Hongkong, Italien, Storbritannien, och Österrike. För mer information, vänligen besök www.hi3gaccess.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC har en årlig omsättning på ca 40 Mdr SEK. Antalet anställda är ca 25 000. Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se