Mobiloperatören 3 firar tio år i Sverige

Mobiloperatören 3 firar tio år i Sverige

Idag för tio år sedan öppnade mobiloperatören 3 sin första butik i Sverige. Sedan dess har 3 gett Sverige 3G, låga mobilpriser, snabb mobildata, Internet i mobilen, musik, mobil-TV och nu firar 3 födelsedagen tillsammans med Filip & Fredrik.

Då var Sverige ett mobilt uland med minutpriser så höga att de flesta knappt vågade ringa, och ringa var i stort sett det enda man kunde göra med den tidens mobiler. 3 kom med ny 3G-teknik och mobiler med kamera och färgskärm. Vi lanserade med videotelefoni, som inte blev någon stor succé men musik i mobilen som blev det. 3 var först med fria samtal och var först med att sälja mobilt bredband.

Den här historien skildras nu i 11 filmer som Filip & Fredrik producerat på sitt eget oefterhärmliga sätt. Filmerna kommer att släppas en efter en under dagen på http://www.tre.se/10

- Den svenska mobilmarknaden behövde en utmanare som oss och det ni sett de här tio åren är bara början. Idag firar vi och vi gör det bland annat med Filip & Fredrik. Sedan kommer vi att fortsätta utmana Dom Andra och visa varför vi fortfarande behövs, säger Nicholas Högberg, VD på 3 Sverige.

Under de gångna tio åren har 3 vunnit en rad priser och utmärkelser. Fem år i rad har 3 utsetts till Sveriges bästa mobilnät för data i tester i tidningen Mobil. 3Musik blev världens bästa mobiltjänst vid GSM Awards 2007. 3 blev årets IT och Telekom-företag 2007 och förra året utsågs 3 till Årets Operatör.

3 har idag 1 500 anställda och 68 egna butiker från Malmö i söder till Gävle i norr. 3 har också drygt 1,6 miljoner kunder i Sverige, omsätter drygt 6 miljarder om året och är lönsamt.

För pressfrågor var vänlig kontakta:

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3

Malin Harman, Information & PR, 3