Jobb- och Nöjesindikatorn visar mobiltrafik under mars, april och maj i förändring mot normaltrafik i Tres nät. Index 100=normaltrafik före Corona.

Mobiltrafiken på Nytorget nu högre än före Corona, allt fler besöker nöjeskvarter kvällstid

Veckans Jobb- och Nöjesindikator från Tre visar att mobiltrafiken ökar runt storstädernas mest populära nöjeskvarter. Förra veckan ökade trafiken runt Nytorget på Södermalm med 31 procent jämfört med veckan innan och ligger nu på sin högsta nivå sedan Corona började och väsentligt över en normalvecka före Corona bröt ut.

Nöjesindikatorn mäter genom mobildata antalet människor kvällstid vid storstädernas mest populära nöjesstråk. Utöver Nytorget så ökade även mobiltrafiken vid Kungsportsplatsen i Göteborg med hela 52 procent förra veckan jämfört med förrförra. Motsvarande siffror för Stureplan i Stockholm var 49 procent och 21 procent för Lilla Torg i Malmö.

Nöjesindikatorn visar i högra kolumnen ett index där 100=mobiltrafiken före Corona. Nytorget är för första gången över 100 och når nu 126 i index. Alla städer längre ned i texten.

Stockholm – Nytorget Normalvecka 100
14 79
17 95
18 88
19 97
20 92
21 95
22 126

- Vi har sett en tydlig ökning av mobiltrafiken i storstädernas nöjeskvarter de senaste veckorna. Trenden förstärktes ytterligare förra veckan och man kan anta att det är det fina vädret som bidrar. Vi gjorde även en analys där vi jämförde temperatur och mobildata som var överraskande lika. Nu är Nytorget uppe på nivåer som överskrider en normal vecka före Corona, säger Mårten Lundberg kommunikationsdirektör på Tre Sverige.

Jobbindikatorn, som fokuserar på morgonruschen på centralstationerna i de största städerna, visade även den en stor ökning förra veckan jämfört med förrförra i alla städer. Ökningen här kan delvis förklaras av att förrförra veckan var en kortvecka med röd dag och klämdag vilket innebar att många var lediga.

Om Jobb- och Nöjesindikatorn

För att få en bild av hur svenskarna rör sig och anpassar sig efter myndigheternas rekommendationer delar Tre varje vecka med sig av uppdaterad anonymiserad nätverksdata i det vi kallar ”Jobbindikatorn”, för hur vi rör oss på morgonen och ”Nöjesindikatorn”, för hur vi rör oss kvällstid.

Jobbindikatorn undersöker mobiltrafik på Centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö mellan 08:00 – 09:00. Denna veckas resultat visar att trafiken vid stationerna ökade kraftigt förra veckan jämfört med förrförra och är nu ungefär hälften jämfört med trafiken före Corona. Ökning förra veckan jämfört med förrförra veckan (som innehåll röda dagar vilket delvis förklarar ökningen):

• Stockholm: +47 procent.
  • Göteborg: +34 procent.
  • Malmö: +37 procent.

Nöjesindikatorn, som undersöker hur många människor som rör sig runt de mest populära nöjesplatserna i Stockholm, Göteborg och Malmö mellan 20:00 – 21:00 varje vecka, visar en följande ökningar:

• Stureplan, Stockholm: + 49 procent.
  • Nytorget, Stockholm: + 32 procent.
  • Kungsportsplatsen, Göteborg: + 52 procent.
  • Lilla torg, Malmö: + 21 procent.

Jobb och nöjesindikatorn utgår från ett index på hundra som anger normaltrafik före Corona. Indikatorn anger mobiltrafik i procent mot normalindex, se data nedan. Bifogat finns även spindelnätsdiagram kring datatrafiken på de ovan nämnda platserna vid givna tider.

Jobbindikatorn, morgon 08:00 – 09:00.
Vecka Index
20 41
21 34
22 47
Nöjesindikatorn, kväll 20:00 – 21:00.
Vecka Index
21 80
22 96

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.