Ny test visar: 3 överlägset snabbaste mobila bredbandet i Stockholm, Göteborg och Malmö

En nyligen genomförd test visar att 3 har det klart snabbaste mobila bredbandet i Stockholm, Göteborg och Malmö. -Vi har länge vetat att vi har den bästa täckningen, nu kan vi visa kvitto på att 3 är snabbast också, säger Nicholas Högberg, kommersiell direktör på 3.

Ett välrenommerat fristående konsultbolag har gjort nättesten med helt fria händer men på uppdrag från 3. Totalt har man mätt mobilt bredband på 160 platser, 70 i Stockholm med förorter, 50 i Göteborg med förorter och 40 i Malmö. testarna har använt laptopdatorer från Dell och modem med vanliga sim-kort från de fyra operatörerna. Själva mätningarna av hastighet har gjorts med Bredbandskollen, www.bredbandskollen.se och har genomförts i början av april i år.

På i stort sett alla mätplatser har 3s mobila bredband varit överlägset snabbast.

- Den här testen visar att det är stor skillnad mellan olika operatörer. Vi har länge hävdat att vi är snabbast men det har blivit ifrågasatt av andra. Därför beställde vi den här mätningen så att vi får ett opartiskt omdöme att 3 verkligen är snabbast, säger Nicholas Högberg, kommersiell direktör på 3.

Så här blev resultatet av 70 mätningar i Stockholm:

3 Telia Tele2 Telenor

3,93 Mbps 2,55 mbps 2,52 Mbps 1,44 Mbps

Av 50 mätningar i Göteborg:

3 Telia Tele2 Telenor

3,44 Mbps 2,69 Mbps 2,67 Mbps 1,93 Mbps

Och av 40 mätningar i Malmö:

Tre Tele2 Telia Telenor

3,77 Mbps 2,59 Mbps 2,53 Mbps 1,32 Mbps

En utförlig testrapport plus mätprotokoll från samtliga 160 mätplatser kommer att finnas tillgängliga från 3.

Nicholas Högberg, CCO 3
E-post: nicholas.hogberg@tre.se

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3

3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med närmare 18 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till