OS-påminnaren hjälper svenska folket att hålla koll på både sändningsschema och dataförbrukning

Det är lätt hänt att missa något bland alla starttider, finalpass och svenska prestationer under OS. 3 har därför tagit fram en kostnadsfri webbtjänst som oberoende av operatör påminner och hjälper svenska folket att följa spelen i Sotji. Tjänsten estimerar även hur mycket data som beräknas gå åt för att följa sändningarna.

Idag lanserar 3 en kostnadsfri Påminnare som hjälper svenska folket att inte missa någon av alla de grenar och idrottare som krigar om att ta hem medaljer i vinter-OS i Sotji. Det är bara några dagar kvar till invigningen och många har redan påbörjat uppladdningen.

–  Vi har tagit fram en enkel webbtjänst som hjälper svenska folket att följa vinter-OS utan att ständigt behöva stå på tårna för att inte missa något. Genom att använda Påminnaren får användaren samtidigt en bättre förståelse för datakonsumtionen. Tjänsten är kostnadsfri och fungerar oavsett operatör, säger Claudio Moyano, digitalt ansvarig hos 3.

Tjänsten är webb-baserad och ger användaren möjlighet att skapa ett personligt schema utifrån de idrotter han eller hon önskar se under OS. Användarna kan genom tjänsten få påminnelser via e-post eller SMS som hjälper till att hålla reda på när deras favoritgrenar börjar. Tjänsten tydliggör även på ett enkelt sätt vilka grenar som Sverige deltar i. Det personliga schema användaren utformar kan smidigt överföras till i kalendrar i mobiler, surfplattor och datorer.

Förutom att påminna om de sändningar användaren vill se hjälper Påminnaren även till att estimera ungefärlig mängd dataförbrukning som kommer krävas efter det personliga schema som användaren lägger upp.

–  ­Vår ambition är att Påminnaren ska bli en naturlig del av alla stora idrottsevenemang. Vi tittar just nu på en lösning för fotbolls-VM i Brasilien i sommar, säger Claudio Moyano.

Testa tjänsten här: www.paminnaren.se

Så fungerar det:

Med webb-tjänsten "Påminnaren" vill 3 hjälpa svenska folket att följa vinter-spelen i Sotji.

Användarna kan via tjänsten få hjälp att hålla reda på när deras favoritgrenar börjar, samt se de grenar som Sverige deltar i. Påminnelser om sändningarna skickas kostnadsfritt via sms och email. Det personliga sändningsschema användaren har byggt upp laddas även enkelt ner till kalendrar i mobilen, surfplattan eller laptopen. Via tjänsten vill 3 även upplysa folk om vilka datamängder och timmar som kommer att krävas för att titta på de olika sändningarna.

För pressinformation var vänlig kontakta:

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3

3 Skandinavien äger och driver 3G och 4G mobilnät i Sverige och Danmark. Bolaget, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i 10 länder, är ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison Whampoa Limited (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information om  3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se