Premiär för Nokias hyllade första pekskärms-mobil

En generös 3,2-tumsskärm dominerar Nokias första touch-mobil 5800 XpressMusic. Modellen har hyllats i media och blivit en stor försäljningssuccé i de första länder den börjat säljas.

Nokias första mobil med touchskärm har fokuset på musik och multimedia. En 3,2 tum stor display med ett lekfullt, innovativt gränssnitt dominerar och HSPA-teknik för nedladdningar upp till 3,6 mbit/s ser till att upplevelsen alltid blir den bästa. Recensionerna har varit översvallande. "Grymt bra, Nokia" var omdömet i tidningen Mobils februarinummer.

Kameran är på 3,2 megapixlar, har autofokus, 3 x digital zoom och dubbla LED-blixtar. Mobilen levereras med ett 8 GB minneskort av MicroSD-typ och om det behövs kan den ta emot kort upp till 16 GB storlek. Dessutom finns inbyggd FM-radio, GPS och hos 3 levereras den med stöd för Windows Live Messenger och 3MobilTV. Taltiden är 300 minuter och standby-tiden 400 timmar.

Nokia 5800 XpressMusic kommer att finnas hos alla 3s butiker och återförsäljare andra veckan i februari. Kontantpriset är 3 495 kronor. Vid köp av 3Pott99 eller 3Bomben Friends med 18 månaders bindning kostar den 199 kronor i månaden och med alla andra abonnemang från 3Pott299 i 24 månader och uppåt medföljer Nokia 5800 XpressMusic utan extra kostnad.

Bilder på Nokia 5800 XpressMusic finns på http://www.flickr.com/photos/3bilder samt på www.tre.se/marknadsmaterial
Användarnamn: press
Lösenord: press

För mer information kontakta:

Nicholas Högberg, Vice VD 3
E-post: nicholas.hogberg@tre.se

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3

3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med drygt 19 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40 %). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.