Resandet till Thailand över jul ökade med flera tusen procent

Resandet till Thailand över jul ökade med flera tusen procent

Svenskarnas utlandsresor runt jul och nyår ökade markant jämfört med samma period föregående år. Bland favoritresmålen fanns Danmark, Spanien och Tyskland, med Thailand som vinterns reseraket med över 2500 procents ökning jämfört med för ett år sedan. Det visar en kartläggning av mobiloperatören Tre baserad på svenska mobiltelefoners roamingtrafik i 17 länder.

Många svenskar valde att åka utomlands under 2021 års sista veckor och i början av 2022. Enligt mobiloperatören Tres kartläggning, ökade resandet stort till samtliga sjutton länder som kartlagts.

På svenskarnas favoritresmål närmar sig nu antalet svenska turister nivåerna innan pandemin. Veckan efter nyår var det till och med fler svenskar som reste till Danmark, Spanien, Frankrike, Kroatien och Italien än under motsvarande vecka 2020, innan pandemins start.

Vi ser att svenskarna fortsätter att resa utomlands. Till exempel var antalet svenskar i Thailand under de avslutande veckorna 2021 flera tusen procent fler än under samma period 2020. Det är tydligt att det finns ett uppdämt behov och att många svenskar har resfeber just nu, säger Lovisa van der Schoot, pressansvarig på Tre.

Svenskarnas topp 5 favoritresmål vecka 50-52 2021 & vecka 1 2022:

1. Danmark
  2. Spanien
  3. Tyskland
  4. Norge
  5. Finland

Ökning i svenskarnas resande vecka 1 2020-2022:

Land        Förändringar vecka 1 2022 mot vecka 1 2021 Förändringar vecka 1 2022 mot vecka 1 2020
Thailand 2572% – 63%
USA 738% – 12%
Österrike 339% – 3%
Italien 327% 7%
Schweiz 323% 23%
Spanien 292% 0,50%
Frankrike 206% 7%
Turkiet 204% 110%
Tyskland 172% – 2%
Norge 155% – 11%
Kroatien 146% 43%
Storbritannien                 130% – 45%
Polen 105% 18%
Finland 99% – 35%
Grekland 87% 8%
Portugal 76% – 3%
Danmark 63% 9%

Om undersökningen
För att få en bild av hur svenskarna reser och anpassar sig efter myndigheternas rekommendationer delar Tre med sig av aggregerad och anonymiserad nätverks- och roamingdata för hur bolaget kunder rört sig under veckorna 50-52 2021 samt vecka 1 2022.

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.