Tre lanserar genombrottsteknik för Internet of Things

Tre inleder implementeringen av Narrowband Internet of Things (NB-IoT) i sitt svenska 4G-nät. Tillsammans med E.ON har gasmätare i Skåne kopplats upp för att pröva den nya tekniken. Tre blir därmed först i Sverige med NB-IoT i produktionsmiljö.

- Det här kommer att betyda mycket för det som kallas Sakernas Internet. Vi har en historia av att ligga långt fram med nya tjänster och är nu först igen med en viktig innovation. Vi står bara i början av den lavin av uppkopplingar och tjänster som möjliggörs med tekniken, säger Johan Johansson, VD för Tre Sverige.

Många spår att NB-IoT blir ett genombrott för Internet of Things med en snabb ökning av antalet uppkopplade maskiner och varor. Enligt konsultbolaget Gartner kommer 20 miljarder saker vara uppkopplade år 2020.

- Vi har genomfört fälttester under några månader tillsammans med E.ON. Testerna visar att täckningen i nätet ökar dramatiskt där man normalt sett inte har god täckning som i källare och oåtkomliga platser i glesbygd, säger Per Stigenberg, CTO på Tre.

Täckning har tidigare varit ett stort problem, eftersom el- och gasmätare ofta sitter på platser dit signalerna har svårt att nå, som inne i plåtskåp, bakom tegelväggar och i källare. NB-IoT är en mer tillförlitlig lösning med bättre täckning än tidigare. Inga mätvärden missades i testet.

- Vi har i dagsläget cirka 15 000 gasmätare som vi behöver hämta mätvärden från. Den här tekniken pekar på att vi kan ha en lösning som är väldigt driftsäker, enklare att installera och mer kostnadseffektiv. Allt detta är till nytta för våra kunder och en del av vår ambition att erbjuda bra digitala lösningar, säger Daniel Winter, marknadschef på E.ON Gas AB.

NB-IoT ger väsentligt lägre underhållskostnader då batterier inte behöver bytas lika ofta. Batteritiderna kan i många fall vara upp till 10-15 år. Tekniken spås bli genombrottet för sakernas Internet och öppnar upp nya möjligheter för att koppla upp konsumentvaror i större utsträckning.

- Vi hoppas kunna driva på utvecklingen genom att rulla ut NB-IoT och erbjuda en högteknologisk och säker plattform för uppkopplade prylar som dessutom är 5G-säkrad. Det som gjort det möjligt är våra stora investeringar i 4G-nätet, säger Per Stigenberg.

Fakta om Narrow Band Internet of Things

I Sverige är antalet anslutna prylar till Internet redan fler än hela vår befolkningen, och det växer lavinartat. NB-IoT är ett stort steg på vägen mot en uppkopplad industri och samhälle i Sverige. Tekniken har bättre täckning och klarar i testerna de mest utmanande miljöerna som källare, plåtskåp och dubbla tegelväggar. Det öppnar upp för en väsentlig modernisering och uppkoppling för små och stora företag inom en rad olika branscher med stora tillväxt- och besparingsmöjligheter.

Korta fakta:

• Bygger på 4G-tekniken och kallas ibland ett steg mot 5G.
  • Möjliggör betydligt bättre täckning både inom- och utomhus.
  • Energiåtgången är mycket låg. Batteritiden för uppkopplade enheter förlängs med upp till 10 år
  • Installations- och underhållskostnaden är låg.

För mer information, vänligen kontakta:

Lisa Blomqvist, pressansvarig Tre
E-post: lisa.blomqvist@tre.se
Telefon: 073-843 80 54

Göran Brandt, Head of IoT/M2M Tre
E-post: goran.brandt@tre.se

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre påwww.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.