Tre och hallon delar ut kontantkort på färjeterminalen i Nynäshamn

Tre och hallon delar ut 20 000 kontantkort till personer som flytt kriget i Ukraina – letar efter organisationer som kan hjälpa till

Mobiloperatörerna Tre och hallon befinner sig varje dag vid färjeterminalen i Nynäshamn för att dela ut kontantkort till ukrainska flyktingar som anländer med färja från Polen. Korten gäller tills den 14 juni och är laddade med fria samtal och sms, inom Sverige och till Ukraina samt 100 GB surf. Hittills har 5000 delats ut, nu söker de hjälp från organisationer för att kunna distribuera SIM-korten till flyktingar över hela Sverige.

- För oss är det viktigt att hjälpa till och vi har verkligen sett ett stort behov av svenska sim-kort direkt för att komma i kontakt med nära och kära.Vi vill så klart att alla kontantkort kommer till verklig nytta och söker nu efter hjälporganisationer som tar emot flyktingar och i sin tur kan distribuera korten till de som behöver, säger Lovisa van der Schoot, pressansvarig på Tre Sverige.

Tre och hallon gick den 24 februari ut och meddelade att de under en månad inför fria samtal och sms från Sverige till Ukraina och omvänt. Trafiken i näten ökade då med över 1000% och behovet av att komma i kontakt med nära och kära var och är fortfarande stort. Därför förlängs nu initiativet till den 24 april.

Tre stöttar också initiativet “En trygg start i Sverige” som lanseras idag där medarbetarna har möjlighet att bli volontär eller upplåta en bostad för att hjälpa människor som flyr från Ukraina. “En trygg start i Sverige” samlar ett antal ideella organisationer och näringslivet i ett gemensamt projekt för att hjälpa så många som möjligt till en trygg start, med fokus på ett tryggt första boende i Sverige.

Tre och hallons samlade initiativ för Ukraina:

• Fria samtal och sms från Sverige till Ukraina och omvänt.
  • Utdelning av kontantkort och telefoner till ukrainska flyktingar
  • Samarbete med Tradera – ett initiativ där vi auktionerat ut mobiler där pengarna går oavkortat till Rädda Barnens arbete i Ukraina.
  • Phone Aid - Lämna in din gamla mobil i närmaste 3Butik för återvinning. Det uppskattade andrahandsvärdet skänker vi oavkortat till Rädda Barnens arbete i Ukraina. Om mobiltelefonen inte har något andrahandsvärde donerar Tre ändå 100 kr, så ingen telefon är för gammal. Även du som inte är kund hos Tre kan lämna in din gamla mobil.
  • Tre deltar i initiativet “En trygg start i Sverige”.
  • Tre och hallon slopade samtalsavgifter i samband med röstning i Melodifestivalen. Hela samtalsavgiften gick till Radiohjälpen och krigsdrabbade i Ukraina.

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.