Haval van Drumpt, vd på Tre

Tre ruskar om Telekom-Sverige – räknar med kraftigt ökade marknadsandelar på ett år

Företagsmarknaden inom mobiltelefoni har varit en djungel av svårförståeliga abonnemangsformer. Med start idag erbjuder Tre endast ett enda företagsabonnemang för mobiltelefoni - med obegränsad surf i Sverige och kraftigt sänkt pris. Målet är att förenkla och utmana på företagsmarknaden och kraftigt öka marknadsandelen från dagens sex procent kommande året.

För tre månader sedan tillträdde Haval van Drumpt som ny vd för Tre. Nu gör han sitt första stora drag.

– Jag ser det här som en game changer för företagsmarknaden. Fram till idag har ett fåtal stora aktörer låst in småföretag på en marknad med en uppsjö av erbjudanden som gör det svårt att jämföra och välja. Det är över nu, säger Haval van Drumpt, vd Tre.

Slopar alla företagsabonnemang utom ett
Med start idag erbjuder Tre endast ett röstabonnemang för företag - med obegränsad surf, samtal och sms/mms i Sverige - till ett pris som är knappt hälften av det billigaste, närmast jämförbara abonnemanget på marknaden.

Just enkelhet är något svenska företag efterfrågar. Tre har tillsammans med YouGov genomfört en undersökning om mobiltelefoni med 100 svenska små- och mellanstora företag (1- 49 anställda). Mer än 6 av 10 småföretagare uppger att de tycker att det är svårt eller mycket svårt att förstå utbud och villkor på mobilmarknaden.

– Branschen, vi själva inkluderade, har hittills varit duktiga på att ha en skog av olika abonnemang. Företagare vill inte lägga tid på att välja, de vill ha en enkelhet i abonnemanget och kontroll över sina kostnader, säger Sofia Krook, chef för företagsaffären på Tre.

9 av 10 företagare vill betala 399 kronor som mest
Enligt undersökningen uppger 9 av 10 småföretagare att det är rimligt att betala 399 kronor som mest i månaden för ett företagsabonnemang som möter deras behov – vilket kan jämföras med branschens snittpris på cirka 599 kronor för ett abonnemang med obegränsad surf.

– Det säger mycket om vilka överpriser branschen har haft. Konkurrensen på konsumentmarknaden har pressat ned mobilpriserna och storföretagen har ofta haft möjlighet att förhandla ned sina abonnemang genom stora volymer. Småföretagarna har kommit i kläm, säger Haval van Drumpt.

Fakta om erbjudandet

• Det nya röstabonnemanget 3Företag kostar 249 kronor exkl. moms/månad. Obegränsad surf, samtal och sms/mms i Sverige ingår. 3Företag är tillgängligt när du tecknar ett nytt abonnemang eller förlänger ett befintligt.
  • 3Världen Företag ingår i abonnemanget 3Företag med 24 mån bindningstid. 3Världen är Tres roamingerbjudande som innebär att du kan surfa till samma pris som i Sverige i totalt 80 länder över hela världen (max 100 GB).
  • Tres tilläggstjänster: Datakort 49 kr/mån, växel 69 kr/mån, 3Extrasurf, 3Surfpass
  • Se fullständiga villkor här.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Tre. Den gjordes i YouGovs webbpanel under perioden 24 april-30 april med 100 företagare med 9-49 anställda.

Frågor och svar

1. Hur viktigt är följande när du väljer mobiloperatör till ditt företag? (Andel som svarar viktigt/mycket viktigt)
- Bra täckning (88 %)
- Fria samtal (73 %)
- Enkelhet i tjänsterna (70 %)
- Pris (70 %)
- Bra service när jag behöver hjälp (70 %)
- Obegränsad datamängd (63 %)
- God växelfunktionalitet (40 %)
- Att roaming i länder utanför Europa ingår (36 %)
- Att hårdvara ingår (33 %)

2. Vad tycker du är rimligt att betala för ett företagsabonnemang (utan avbetalning på mobiltelefon) som räcker för era behov när det gäller surf och samtal?
- 199 kr eller lägre: 27 %
- 200 – 299 kr: 29 %
- 300 – 399 kr: 33 %
- 400 – 499 kr: 11 %
- 599 eller högre: 0 %

3. Är datamängden som ingår i ert befintliga företagsabonnemang tillräcklig?
- Ja, det blir ofta över: 35 %
- Ja, det räcker precis: 36 %
- Nej, vi behöver ofta köpa till upp till 5GB: 5 %
- Nej, vi behöver ofta köpa till mer än 5GB: 4 %
- Vet ej: 20 %

4. Hur enkelt eller svårt upplever du att det är att välja abonnemang idag som företagare?
- Mycket svårt att förstå och överblicka utbud och villkor: 10 %
- Svårt att förstå och överblicka utbud och villkor: 54 %
- Enkelt att förstå och överblicka utbud och villkor: 31 %
- Mycket enkelt att förstå och överblicka utbud och villkor: 5 %

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre på www.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.