Vetlanda väljer 3 för mobilt bredband - lägger ned planerna på Wimax!

Vetlanda beslutade idag att avbryta arbetet på att ta fram ett mobilt bredbandsnät byggt med Wimax-teknik . I stället kommer Vetlanda att få mobilt bredband med 3G-teknik från 3, en lösning som omedelbart gör kommunen till en av landets ledande när det gäller Bredband till medborgarna. Det är kommunala teknikbolaget Vetlanda Energi & Teknik AB som har uppdraget att leverera mobilt bredband till kommunens dryga 26 000 invånare. Förberedelserna har pågått sedan slutet av 2005. Nu väljer energi och teknikbolaget dock att byta teknik från Wimax till 3G och operatören 3. - 3G är den bästa lösningen för våra behov och 3 har redan idag täckning i större delen av kommunen. Dessutom, nu när det finns möjlighet att få HSDPA under första hälften av nästa år är valet enkelt, säger Christer Löfberg, affärsutvecklare på VETAB. - Vi är väldigt stolta att Vetlanda har valt oss. Nu får kommunen ett av Sveriges bästa mobila bredbandsnät. Det här samarbetet visar vilket starkt erbjudande 3 har på bredbandsidan nu när vi lanserar Turbo 3G, HSDPA, säger 3s sverigechef Peder Ramel. För Vetlanda är fördelarna med 3G framför Wimax många:  Täckningen blir mycket bättre med 3, något som inte minst är viktigt för till exempel hemtjänsten.  Det trådlösa bredbandstjänsten blir inte begränsad till kommunen utan kommer att fungera i större delen av landet.  Priset för kunden blir lägre.  Projektet behöver inte avbrytas i väntan på att tekniken ska finnas färdig att använda. 3 har redan idag täckning i stora delar av Vetlanda kommun. Resterande områden kommer att täckas genom att Vetlanda Energi & Teknik investerar i ett mindre antal mobilmaster i en öppen infrastruktur. 3 kommer sedan att hyra in sig på dessa master. Den maximala hastigheten i detta kommunala bredbandsnät blir till att börja med 384 kbps. Under första halvåret av 2007 uppgraderas Vetlanda Kommun till 3,6 Mbps och HSDPA-tekniken kan på sikt leverera hastigheter upp till 24 Mbps. Peder Ramel, Sverigechef 3 Mobil: +46 735 333 023 E-post: peder.ramel@tre.se Jan Blom, chef företagsförsäljning Mobil: +46 735 337 667 E-post: jan.blom@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3 Mobil: +46 (0)735-33 74 04 E-post: erik.hornfeldt@tre.se Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med 13,5 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se