Westin Buss först i Sverige med mobilt bredband till alla passagerare

Westin Buss har installerat mobilt bredband från 3 i alla sina 40 bussar. Lösningen gör att alla passagerare kan komma åt Internet som vanligt när de reser. Westin Buss ser detta som en service och tänker för ögonblicket inte ta betalt för den. Westin Buss bredbandslösning är skapad med hjälp av utrustning som finns att köpa i en vanlig 3butik. Hjärtat är Ericssons bredbandsrouter W20. Den kopplar upp sig mot Internet via 3s mobilnät vilket betyder att Internetanslutningen även fungerar när bussen är i rörelse. Inne på bussen finns sedan ett trådlöst w-lan. Det använder passagerarna för att ansluta sig till bredbandsroutern. - Det är väldigt skönt att vi är först i Sverige med bredband på bussarna, på samma sätt som vi var först med säkerhetsbälten, alkolås och ISO-certifiering. Vi har tittat på att kunna erbjuda det här i över ett års tid och 3 var utan tvekan det mest kostnadseffektiva sättet att komma igång, säger Westin Buss vice VD Roger Mathiasson. 3 är den snabbast växande bredbandsleverantören i Sverige just nu, både för företag och för privatkunder. Hos 3 kopplar du upp dig mot Internet via bolagets 3G-mobilnät vilket betyder att du kan komma igång omedelbart utan att behöva vänta på någon installation. En annan unik fördel är att du kan ta med dig din bredbandsanslutning, det fungerar överallt där mobilnätet har täckning vilket är nog så viktigt till exempel när man sitter på en buss. Idag har drygt 95 % av alla svenskar tillgång till bredband med hastigheten 384 kilobit per sekund via 3. I Stockholm med omnejd, delar av Göteborg och Malmö samt i Linköpingsregionen är hastigheten 3,6 Mbps och till sommaren kommer hälften av alla svenskar att ha tillgång till denna högre hastighet. En bredbandsanslutning för företag från 3 kostar 299 kronor i månaden för fritt användande. Nöjer du dig med det långsammare 384 kbps och 1GB data i månaden är priset 149 kronor. Routern som Westin Buss köpt kostar 2 396 kronor eller 199,20 kronor i månaden med 12 månaders bindning. Dessutom finns datakort och USB-modem för 1 196 kronor eller 79 kronor i månaden i 12 månader. Moms tillkommer på alla priser. För privatpriser, se www.tre.se/bredband Mobilbilder: Nedladdningsbara bilder på våra mobiler finns på http://www.tre.se/marknadsmaterial Användarnamn: press Lösenord: press För mer information kontakta: Erik Hörnfeldt, Information & PR 3, Roger Mathiasson, vice VD, Westin Buss Mobil: +46 (0)735-33 74 04, Tel: +46 (0)8 54 54 24 25 e-post: erik.hornfeldt@tre.se e-post: rm@westinbuss.se Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med drygt 14 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se