Välkomna sommaren med SwedishFoodies kycklingburgare och Lindeman's Bin 30 Sparkling Rosé

Rosébubbel och kycklingburgare – testa en oklassisk kombo med @SwedishFoodie

Med juni i antågande brukar kalasinbjudningar avlösa varandra och det finns mycket att fira när sommaren gör entré – sol, värme eller bara för att det är fredag. SwedishFoodie bjuder på en härlig kycklingburgare där Lindeman’s Bin 30 Sparkling Rosé bidrar till festkänslan.

Till denna fräscha burgare passar Lindeman’s Bin 30, ett friskt och fruktigt rosébubbel, perfekt och ger burgaren en härlig sommarkänsla.

Markus Blennow, aka SwedishFoodie

@SwedishFoodies kycklingburgare med tzatziki och soltorkade tomater

Sommaren är här och grillarna börjar tändas. Finns det något bättre än att känna grilldoft en varm sommardag? Inte om du frågar mig i alla fall.

Här bjuder jag på en otroligt god kycklingburgare med inspiration från härliga Grekland. Till burgaren serverar jag något så oklassiskt som en prisvärd rosé i form av Lindeman's Bin 30. Rosé tycker jag själv är svårt att kombinera med mat men i detta fall är det en ”perfect match”. Lindeman’s friska och fruktiga rosébubbel ger burgaren en härlig sommarkänsla.

När jag grillar kyckling använder jag mig uteslutande av kycklinglåret. I detta fall är det ett urbenat majskycklinglår som ligger mellan bröden och det blir helt fantastisk. Kycklingbröst är såklart också fint men mycket magrare vilket gör att det ofta blir ganska tort, kycklinglåret är rik på fett och behåller saftigheten hur hårt man än grillar det.

Kombinationen av den härliga kycklingen med lite hetta från sambal oelek och friskhet från citronen som möter tzatzikin och soltorkade tomater är helt perfekt.

Ingredienser: (recept för 4 st burgare)

4 st benfria kycklinglår
Romansallad
Rödlök
Soltorkad tomat
Hamburgerbröd (Burger Brioche från Garant eller annat bra burgarbröd)

Marinad

1 st citron (saften och rivet skal)
1 vitlöksklyfta
1-2 kvistar färsk rosmarin
0,5 dl olivolja
2 msk honung
1-2 tsk sambal oelek

Tzatziki

2 dl grekisk yoghurt
1/2 gurka
1/2 tsk salt
1 stor riven vitlöksklyfta
1 tsk oregano
1 msk olivolja

Så här gör du:

Blanda marinaden i en påse och lägg i kycklingen. Låt gärna ligga några timmar i kyl

Riv gurkan på grova delen på rivjärnet. Lägg i en sil och häll på salt. Låt rinna av i 30 minuter och krama sedan ur vätskan med handen. Lägg gurkan i skål och addera övriga ingredienser. Låt stå i kyl minst 30 minuter innan servering.

Grilla kycklingen och servera med alla tillbehör

Oerhört smarrig burgare som du bara måste testa.

//SwedishFoodie

Följ mig på Instagram: @SwedishFoodie

SwedishFoodies Dryckestips!

Till denna tycker jag du ska testa att servera Lindeman´s Bin 30. Till denna fräscha burgare passar detta friska, fruktiga bubbel perfekt och ger burgaren en härlig sommarkänsla. Vinet hittar du på Systembolaget med nummer 7413.

Vill du dricka något alkoholfritt?

Lindeman’s alkoholfria serie erbjuder både rött vin, vitt vin och mousserande, finns på utvalda ICA-butiker och på Mathem.se