Att välja rätt vin till julmaten

Att välja rätt vin till julmaten

Det har blivit allt vanligare att vi svenskar väljer ett glas vin till julmaten framför julöl och snaps. Att välja rätt vin är dock inte helt lätt då julmaten ofta är saltare, sötare och syrligare än våra vanliga rätter. Vinhuset Beringer som är en aktiv utbildare inom ”The Cause and Effect of Wine and Food”, det vill säga mat och vin i kombination, ger sina rekommendationer till julbordet.

Beringer är en amerikansk kvalitetsproducent som tagit en aktiv roll i att utbilda i hur vin och mat påverkar varandra för att hitta maximal balans. Inför julhelgen ställs extra höga krav på vinvalet då julmaten ofta är saltare, sötare och mer syrlig än vår normala kost.

Teorierna kring ”The Cause and Effect of Wine and Food” handlar om att finna en balans mellan vinet och grundsmakerna. Mat med hög sälta och syra gör exempelvis att vi upplever vinet som mildare, sötare och fruktigare. Sötma i maten gör däremot att vinet känns kraftigare men mindre fruktigt samt torrare och mer bittert.

I praktiken innebär det att julmaten kräver ett vin som både är fruktigt och har en relativt hög syra. Frukten i vinet behövs för att balansera sötman i maten, annars känns vinet för torrt. Syran i vinet behövs för att matcha både sältan och syran i maten, annars är risken att smaken i vinet försvinner. Viner från nya världen, med sin fruktighet i kombination med sin ofta påtagliga syra, är generellt att föredra framför viner från Europa.

Ett vitt vin matchar oftast julbordet allra bäst. Beringers val är sin Sonoma Chardonnay 2009 då den har en generös frukt i kombination med en bra syra. Då julbordsmaten ofta är relativt fet behövs syran för skapa fräschör och lyfta fram smakerna. Beringer Sonoma Chardonnay har även en lätt rökig ton från ekfatslagringen som matchar rökta rätter så som lax, ål och kallskuret. Vinet kommer i en lite mindre Bag-in-box på 1,5 liter vilket gör att den även får plats i ett kylskåp fullt av julmat. Priset är 149 kronor och varunumret 6453.

Till skinka, revbensspjäll, korv och köttbullar väljer dock de flesta ett rött vin. Här rekommenderar Beringer ett vin i stil med sin Cabernet Sauvignon som har en riklig fruktighet och en bra struktur utan att bli för kraftigt och dominant för de mjukare tonerna - hos exempelvis skinkan. Beringer Cabernet Sauvignon säljs i en 3 liters i Bag-in-box och kostar 219 kronor med varunumret 6493.

Bilder finns att ladda ner på Newsdesk samt Picky Images

För med information kontakta:

Niclas Toumela, PR & Education Manager, Treasury Wine Estates

niclas.tuomela@treasurywineestates.com

Om Beringer:

Beringer grundades 1876 av de tyska bröderna Jacob och Frederick Beringer. Sedan augusti 2000 ägs Beringer av Treasury Wine Estates som är en del av Foster’s Group. Idag består Beringer Wine Estates av sex vingårdar och produktionsenheter. Beringer Vineyards i Napa är störst, därefter kommer Meridian i Paso Robles, Chateau St Jean och Chateau Souverain, båda i Sonoma, samt de små boutiquevingårdarna Stags Leap Winery och St Clement i Napa. Beringer tillverkar viner i fyra olika serier; Stone Cellars, Founders Estate, Appellation Collection och Private Reserve. Unikt för Beringer är frånvaron av enkla viner, deras "lägsta" serie Stone Cellars håller hög kvalitet, trots stora volymer.

www.beringerbox.se

Om Treasury Wine Estates