Ett busbra bubbel till nyår

Ett busbra bubbel till nyår

Lindemans som är Sveriges populäraste vinvarumärke släppte sitt första mousserande vin tidigare under året – Lindemans Bin 25 Brut Sparkling. Vinet passar lika bra till hummersoppan som till tolvslaget och är enligt vinpressen ett riktigt bra alternativ till betydligt dyrare Champagne.

Det australiensiska mousserande vinet Lindemans Bin 25 Brut Sparkling som lanserades tidigare i år blev en omedelbar succé av både vinpressen och konsumenterna. Vinet fick också mycket uppmärksamhet under Nordens största mat- och vinmässa ”Det Goda Köket” i november.

Framgången ligger i Bin 25 Brut Sparklings höga kvalitet till en mycket attraktiv kostnad. Den välkände vinskribenten Bengt-Göran Kronstam beskriver exempelvis Lindemans Bin 25 Brut Sparkling som ett ”busbra budgetalternativ till dyr skumpa”.

Lindemans Bin 25 Brut Sparkling är ett förhållandevis komplext vin som passar lika bra till hummersoppan som till nyårsskålen. Färgen är ljust citrongul med eleganta bubblor och doften är frisk med utvecklade frukttoner och en lätt brödighet. Vinet är torrt i en brödig stil och har inslag av citrusfrukter med en frisk syra.

Det mousserande vinet är till största delen gjort på en blandning av Chardonnay och Colombard. Vinifieringen sker med tankjäsning, så kallad cuvée close, i två steg. Efter tappningen får vinet mogna i flaskan i sex månader innan det är klart.

Bilder finns på Newsdesk samt på Picky Images.

Priset för Lindemans Bin 25 Brut Sparkling är 79 kr och artikelnumret 7868.

För mer information vänligen kontakta:

Oskar Lindell, Marknadsansvarig Lindemans, Sverige
E-post: oskar.lindell@treasurywineestates.com

Om Lindemans viner
Lindemans är ett av Australiens äldsta vinföretag och etablerades redan 1843 av den brittiska läkaren Henry John Lindeman. Hans filosofi var att göra okomplicerade viner som alla tycker om. Än idag arbetar vinmakarna på Lindemans enligt grundarens devis och företaget är känt världen över för att producera viner av högsta kvalitet. Lindemans viner introducerades i Sverige 1988 och är idag ledande inom både flask- och bag-in-box segmentet på den svenska marknaden.

www.lindemans.se

Om Treasury Wine Estates