Ny Superblend sätter tonen för 2021 Penfolds lansering

Ny Superblend sätter tonen för 2021 Penfolds lansering

Den 14:e september släpper den australienska vinproducenten Penfolds sin senaste vinkollektion på den svenska marknaden. En exklusiv samling av 10 viner med nyheten 2018 Penfolds Superblend 802-A Cabernet Shiraz i täten.

En unik samling av multiregionella viner
I över 177 år har Penfolds tillverkat multiregionella viner från några av världens mest anrika regioner, vingårdar och druvor. Kollektionerna har år för år levererat viner med unika karaktärer. Årets lansering är inget undantag. Kollektionen innehåller 10 spektakulära viner med tydliga personligheter som återigen berättigar Penfolds historiskt hyllade sortiment.

Exklusiv Superblend i begränsat antal
I årets lansering ingår även 2018 Penfolds Superblend 802-A. En exklusiv nyhet som består av 68% av Cabernet Sauvignon och 32% Shiraz som tillsammans lagrats 22 månader i Amerikanska ekfat. Druvorna har med omsorg valts ut från vingårdar runtom South Australia, bland annat Barossa Valley, McLaren Vale.

Lanseras via Systembolagets tillfälliga exklusiva sortiment 14 September 2021:
2017 | Penfolds Grange | 4899 kr

2019 | Penfolds Bin 707 | 3799 kr

2019 | Penfolds Yattarna | 1199 kr

2019 | Penfolds RWT | Shiraz 1049 kr

2018 | Penfolds St | Henri Shiraz | 699 kr

2019 | Penfolds Bin | 389 | 499 kr

2019 | Penfolds Bin | 150 | 499 kr

2019 | Penfolds Bin | 407 | 499 kr

2020 | Penfolds Bin | 311 | 249 kr

2018 | Superblend A | | 5999 kr*

* Lanseras 16 September 2021

Exklusiv provning för dryckesskribenter

Vi välkomnar dryckesskribenter på en exklusiv provning av årets lansering den 24 Augusti i centrala Stockholm. Givet rådande pandemi och för er säkerhet kommer vi hålla öppet hus med olika tidsluckor med ett begränsat antal deltagare per tid. Kontakta Sophie.Bugeja@tweglobal.com vid intresse.

Om Penfolds

Penfolds har länge spelat en viktig roll i att sätta Australien på kartan i den internationella vinvärlden. Grundaren Dr Christoffer Rawson Penfolds planterade de första vinstockarna år 1844 intill sin läkarmottagning i Magill, södra Australien. I över 175 år har vinhuset skapat viner med stor generositet och lagringspotential. Penfolds flaggskeppsvin Grange Hermitage som lanserats årligen sedan 1951 är ett ledande exempel på den magi som vinmakarna på Penfolds skapar och är Australiens mest ikoniska vin. Sedan 2002 är Peter Gago Chefsvinmakare på Penfolds.