​Tresuary Wine Estates uppdaterar ambitiösa hållbarhetsmål

​Tresuary Wine Estates uppdaterar ambitiösa hållbarhetsmål

Genom ett grundligt miljöarbete ska Treasury Wine Estates bidra till en mer hållbar vin-industri. Under de senaste åren har den globala vinproducenten, som bland annat äger Lindeman’s, Penfolds, 19 Crimes och Matua, reducerat sin negativa klimatpåverkan genom hela leveranskedjan och satt upp ambitiösa mål för framtiden.

– Som en av världens mest betrodda producenter av viner har vi ett ansvar att garantera att vår produktion är hållbar och därigenom bidrar till ett bättre framtida klimat, säger Sara Ollermark, Nordisk marknadschef på Treasury Wine Estates

För tredje året publicerar Treasury Wine Estates (TWE) sin årliga hållbarhetsrapport. I rapporten redovisar vinproducenten framsteg från året som gått och lägger fram sin strategi för de kommande. Leveranskedjan har en stor påverkan på miljön, och som en av branschens ledande aktörer har företaget därför valt att följa FN:s globala hållbarhetsmål för att minimera sitt klimatavtryck. Genom en nyligen framtagen plattform för riskbedömning av nya partners ska TWE garantera att nya samarbeten är hållbara.

Vi har länge arbetat väldigt fokuserat med hållbarhetsfrågor och att säkerställa att våra egna och hyrda vingårdar erhåller certifikat som styrker detta. Vi är bland annat miljöcertifierade i USA, Australien, Nya Zeeland, Italien och Frankrike, säger Sara Ollermark

Under 2020 bibehöll TWE följande certifikat på både egna och inhyrda vingårdar:

Australien Sustainable Winegrowing Australia
New Zeeland Sustainable Winegrowing New Zeeland
Italien VIVA Sustainable Wine and ISO 14001- Environmental Management
USA Certified California Sustainable Winegrowing, Fish Friendly Farming and Napa Valley
Frankrike Haute Valeur Environnementale (HVE)

Betydelsen av glasflaskornas vikt

Under 2020 har TWE inlett ett tvåårigt analysprojekt som ska identifiera de största potentiella riskerna och möjligheterna kopplade till framtida klimatförändringar, men vinproducenten har redan tagit stora steg i att reducera sin egen miljöpåverkan. Bland annat har vattenanvändningen minskats med 13,5 procent och den totala energiförbrukningen med 9,7 procent, vilket föregicks av en reduktion om 6,5 procent under 2019. En av de största miljöbovarna inom branschen är vikten på glasflaskorna som vinet levereras i. Genom att förpacka vinet i en lättare glasflaska med en maxvikt på 420 gram, istället för den traditionella vikten 540 gram, reduceras de sammanlagda koldioxidutsläppen med 23 procent. Majoriteten av TWE:s Nordens sortiment säljs redan i lättviktflaskor, bland annat erbjuds Lindeman’s Bins stilla viner sedan länge i lättare glasflaska.

- Lindeman’s har sedan länge producerats i lättare glasflaska och under de senaste åren har vi bytt ut flaskorna för ett flertal andra produkter, bland annat Matua. En stor del av den nordiska portföljen säljs även i andra klimatvänliga förpackningar såsom Bag-in-box och PET. Dessutom finns planer på att lansera nya, innovativa förpackningar framöver, avslutar Sara Ollermark

Treasury Wine Estates Sweden AB

allmän information