Ekologiska bärdrycker från Finnerödja

Vi ställer höga KRAV på våra drycker. Garanterat ekologiska produkter, inga onödiga tillsatser och låg sockerhalt.

Våra bärdrycker finns i flera härliga smaker – tranbär, granatäpple, havtorn, lingon och blåbär. Och alla är precis lika goda. De är dessutom KRAV-märkta, varsamt sötade med ekologiskt råsocker och är helt fria från färgämnen, bekämpningsmedel och konserveringsmedel.

Vi vill hålla smaken av bär så naturlig som möjlig. Dryckerna har en god syrlighet som gör dem perfekta som måltidsdryck eller som en svalkande paus när det är varmt ute, eller inne. Sätt lite sommarfärg på din inköpslista och friska upp ditt kylskåp med våra bärdrycker.

Vilda bär kan KRAV-märkas om området är godkänt och plockarnas arbetsvillkor är kontrollerade.

• Företaget som hanterar och säljer bären måste vara KRAV-certifierat. Dessutom ska området där bären plockas vara KRAV-godkänt.
  • Att ett område är KRAV-godkänt innebär att marken inte får ha konstgödslats och besprutats de senaste tre åren. Ingen plockning är tillåten på hyggen tre år efter trädplantering, eftersom skogsplantorna ofta är behandlade med kemiska medel. Området får heller inte ligga för nära trafikerad väg eller annan föroreningskälla.
  • Ett socialt ansvarstagande är också en viktig del i KRAV-märkningen. Det innebär att man även kontrollerar plockarnas villkor. De ska ha bra boende, information på sitt språk och kollektivavtalsenlig lön bland annat.
  • I en förädlad produkt, till exempel KRAV-märkt blåbärsdryck, är inte bara bären KRAV-märkta utan alla ingredienser är producerade enligt KRAVs regler och inga onödiga tillsatser har använts.

Källa: KRAV

HEBA Food & Beverages