Trejon och Pöttinger lanserar ny 9 meters bearbetande kombisåmaskin – Terrasem C9 Fertilizer

Under våren 2015 lanserar Österrikiska Pöttinger och Trejon Terrasem C9 Fertilizer - en bearbetande kombisåmaskin som är hela 9 meter bred.

Terrasem-sortimentet sträcker sig från 3-9 meter och innehåller både maskiner med fast arbetsbredd och utfällbara sidosektioner. Lineupen omfattar dels rena såmaskiner och även varianter med kombinerad sådd och gödning. Terrasem C9 Fertilizer blir den största maskinen i sortimentet och den klarar både sådd och gödning.

- Med Terrasem C9 Fertilizer visar Pöttinger än en gång att de ligger långt fram i utvecklingen. Detta är maskinen för de större jordbruken, som har behovet av att kunna kombiså med maximal arbetsbredd, säger Henrik Johansson, vd på Trejon.

Maskinens konstruktion kan delas in i fyra sektioner:

1.Terrasem C9 Fertilizer består dels av en bearbetande del, som har 510 mm tallrikar i två rader, med en mycket aggressiv vinkel, för hård bearbetning och bästa mixning av jord/halm.

2. Efter den bearbetande delen kommer en sektion med gödningsskivbillar, med ett radavstånd på 250 mm och upp till 80 kilos billtryck, med ställbart sådjup.

3. Den tredje sektionen består av en rad stora packhjul, i offsetkonfiguration, som har 425/55 R17 i dimension. De stora hjulen jämnar ut klumpar och annat till en jämn och fin såbädd.

4. Den fjärde sektionen består av själva såenheten, som sitter upphängd i ett unikt fyrlänksparallellogram. Detta innebär att såenheterna flyter fritt oavsett terrängens inverkan på maskinen. Såskivbillens djup hålls konstant tack vare att den är monterad i ett parallellogram tillsammans med tryckrullen. Billarna har ett radavstånd på 125 mm och ett hydrauliskt ställbart billtryck på 40-120 kg.

Terrasem C9 Fertilizers fällbara sidosektioner trycksätts hydrauliskt och på så vis fördelas maskinens vikt på hela arbetsbredden. Sidosektionerna kan under körning röra sig både uppåt och nedåt. Detta, tillsammans med såenhetens unika upphängning, ger marknadens bästa markföljsamhet.

Tanken är på 4000 liter och är uppdelad i 2 sektioner: en för säd och en för gödning. Fördelningen är 40:60, 50:50 eller 60:40. Som tillval finns även en förhöjning som ökar volymen till hela 5 100 liter.

Terrasem C9 Fertilizer är som standard ISOBUS-kompatibel och går att utrusta med en mängd olika tillval, allt för att möta varje kunds specifika behov. Några exempel på tillval:

• Spårmarkörer
  • Radavstängning
  • Halvsidesavstängning
  • Flödesövervakning
  • Automatisk reglering av såmängd med hjälp av såkarta

För mer information kontakta:
    VD, Trejon
    e-post: henrik.johansson@trejon.se