Region Skåne pausar stöd till Ibn Rushd efter att granskningsrapport konstaterat allvarliga brister

Studieförbundet Ibn Rushd har enligt en ny granskningsrapport från Folkbildningsrådet undervisat barn i sjuårsåldern om att barnaga är acceptabelt, att homosexualitet är en synd och om antisemitiska konspirationsteorier. Folkbildningsrådets granskning resulterade i ett krav på återbetalning av en del av statsbidraget för 2023 och krav på åtgärder för att komma tillrätta med de konstaterade bristerna.

Utifrån Folkbildningsrådets slutsats om Ibn Rushds brister i efterlevnaden av demokrativillkoret och krav på återbetalning av statsbidrag anser Treklövern i Region Skåne att även en utförlig genomlysning av studieförbundets regionala verksamhet måste genomföras i syfte att säkerställa att Region Skånes demokrati- och övriga villkor uppfylls.

– Detta är otroligt allvarligt. Syftet med vårt stöd till studieförbunden är att de genom sitt arbete når grupper vi annars har svårt att nå och involverar dem i kultur- och samhällslivet med demokratiska metoder och på ett inkluderande vis. Det som framkommer här visar snarare på raka motsatsen, säger Fredrik Sjögren (L) ordförande kulturnämnden i Region Skåne.

Enligt granskningen har Ibn Rushd använt sig av publikationen ”The Upbringing of Children in Islam” som handlar om barnuppfostran och där det finns texter som behandlar vid vilken ålder som barnaga är acceptabelt, att homosexualitet anses vara en synd, att olika typer av gärningar som mord, otrohet och stöld ska straffas bland annat genom stympning och dödsstraff samt avsnitt som bygger på antisemitiska konspirationsteorier.

– I Region Skåne har vår hållning varit att om ett förbund är godkänt för stöd nationellt är de berättigade även regionalt, förutsatt att våra kriterier följs. När Folkbildningsrådet nu agerar tydligt nationellt är det rimligt att vi agerar lika tydligt regionalt, säger Smail Habul (M), ledamot i kulturnämnden.

– Den utförliga utredning som vi nu ger i uppdrag åt kulturförvaltningen att genomföra av Ibn Rushds regionala verksamhet måste slå fast huruvida Region Skånes demokrati- och övriga villkor uppfylls. Utredningen behöver klargöra om det finns fog att återkräva regionalt stöd för 2023 samt om studieförbundet lever upp till villkoren för stöd 2024, säger Hedvig Åkesson (KD), ledamot i kulturnämnden.

– I avvaktan på att utredningens resultat presenterats och godkänts av kulturnämnden kommer inget regionalt ekonomiskt stöd för 2024 att betalas ut till Ibn Rushd, avslutar Fredrik Sjögren (L), ordförande i kulturnämnden.

För fler frågor kontakta:

Fredrik Sjögren (L), ordförande i Region Skånes kulturnämnd, 070-458 24 44

Smail Habul (M), ledamot i kulturnämnden, 076-226 26 25