Trionic Walker – en mountainbike bland rollatorer

Trionic Walker är en ny och revolutionerande rollator för den aktive användaren. Den ökar tillgängligheten till alla utemiljöer och erbjuder användaren större möjligheter att vara fysiskt aktiv. Walker utmärker sig både i stan, på skogsstigen, golfbanan, i parken och runt sommarstugan. Genom sin unika design främjar Trionic Walker aktivitet och livskvalité. Promenaden i fokus Trionic Walker är framtagen med själva gåendet och promenaden i fokus. Ett patenterat klättrande hjul, 3-hjulig design och luftfyllda däck resulterar i en helt ny gångupplevelse. Walker klättrar med lätthet över alla trottoarkanter och gör kullersten, grus, gräs, snö och skogsstigen till ett rent nöje istället för en skumpig och obehaglig upplevelse. Trionics koncept har belönats med första pris i designtävlingen ”Aluminium Design 2004”. Klättrande hjul Att ta sig över trottoarkanter och andra hinder med rollator är fastställt som ett av de största problemen bland användare av gånghjälpmedel. Många gånger måste rollatorn lyftas för att passera en trottoarkant, och då mister den ju sin huvudsakliga funktion att ge stöd. Trionic Walker är utrustad med ”Trionic Climbing Wheel”. Det patenterade hjulet har en unik funktion, förmågan att klättra over en 13 cm hög trottoarkant. Vid klättring över en så låg trottoarkant som 3 cm behövs bara en 1/8 av den kraft ett vanligt hjul av samma storlek kräver. Genom att sprida lasten över två hjul, som är lätt förskjutna i färdriktningen, delas klättermomentet upp i två steg. Klätterförmågan förbättras ytterligare med en vinklad länkarm som omvandlar användarens påskjutande kraft till lyftande kraft. Fjädring Ojämnt underlag, som t.ex. grusvägar och kullerstenslagda gator, orsakar också problem för rollatoranvändare. Trionic Walkers klättrande hjul erbjuder också fjädring. På ojämn mark roterar hjulupphängningens länkarm och ger på så sätt en fjädrande funktion på olika typer av ojämnt underlag. 3-hjulig design Vi har alla upplevt hur svårt det är att få en stol med fyra ben att stå stadigt på en ojämn gräsmatta. En 4-hjulig kundvagn är ett annat exempel, på ojämn marken lyfter svänghjulen och börjar rotera, och vagnen blir plötsligt svår att köra i rak riktning. Samma problem uppstår med rollatorer, hjulen lyfter från underlaget och rollatorn tenderar att styra snett. Walkers 3-hjuliga konstruktion resulterar i permanent kontakt med underlaget, vilket märks på alla typer av ojämn mark, och den börjar inte att tippa som en 4-hjuling. Olika färgval Trionic Walker kan ändra framtoning genom utbytbara detaljer. Sits och korg, i olika färger och mönster, kan skiftas på ett enkelt sätt efter användarens tycke och smak. Visa din stil genom att välja den färg du gillar bäst. Sitsen kan också skjutas fram för att ge mer gångutrymme, något som via tester visat sig ge en mer upprätt gång. Walker som hälsohöjare Att fysisk aktivitet förbättrar vår hälsa och livskvalité är ett vedertaget faktum. En fristående ergonomisk studie och användartester har påvisat att Trionic Walker erbjuder fördelar i jämförelse med en traditionell rollator, speciellt vid hindertagning och vid användning utomhus. Den får bättre betyg i samtliga utomhusmiljöer, och 7 av 9 testanvändare vill hellre använda Trionic Walker än sin befintliga rollator. Trionic Walker - för ökad aktivitet och tillgänglighet. Var hittar jag Walker? Trionic Walker distribueras idag i 10 europeiska länder. För mer information, vänligen besök vår hemsida www.trionic.se eller ring oss på +46-8-522 100 50. På vår hemsida kan du lära dig mer om det klättrande hjulet via olika filmklipp. Hämta bilder här: http://www.trionic.se/?q=sv/media Trionic Walker är testad, både gentemot ISO-standard för gånghjälpmedel, och också genom användartester. Testrapporter och ytterligare information kan fås genom kontakt med Trionic Sverige AB.