Projektet Cirkulära plastförkläden vinner Region Stockholms Miljöpris 2022

News -

Projektet Cirkulära plastförkläden vinner Region Stockholms Miljöpris 2022

Trioworld gratulerar Johanna Albert, överläkare och docent, Anestesi och Intensivvårdskliniken på Danderyds sjukhus, till Region Stockholms Miljöpris 2022 som hon vinner för pilotprojektet där hon infört ett cirkulärt flöde för skyddsförkläden.

Engångsprodukter och skyddskläder i plast behövs i vården av hygienskäl och användningen är hög. Att återvinna använda skyddsförkläden av plast inom sjukvården har tidigare varit komplicerat på grund av de höga hygienkraven. De går därför i hög utsträckning till förbränning med stor klimatpåverkan som följd.

Projektet som nu vinner Region Stockholms Miljöpris 2022, innebär att använda förkläden nu sorteras, tvättas, smälts ned och blir till nya plastförkläden. Det skapar ett cirkulärt flöde där behovet av ny plast minimeras och mindre plast går till förbränning.

Projektet får Regions Stockholms Miljöpris 2022 med motiveringen:
’’Med pilotprojektet ’Cirkulära plastförkläden’ skapas cirkulära flöden av kontaminerade plastförkläden som tidigare varit svåra att återvinna. Projektet visar på en hög grad av innovation då detta konkreta arbetssätt löst problemet med att återvinna kontaminerade plastförkläden inom vården. Därtill har projektet tagit stor hänsyn till användarvänligheten och har en mycket hög spridningspotential då engångsförkläden används inom många patientnära verksamheter inom Region Stockholm. Genom att främja cirkulära flöden och minska användningen av engångsartiklar bidrar Projektet ’Cirkulära plastförkläden’ till att uppfylla befintliga miljömål och ambitioner i Hållbarhetsstrategi för Region Stockholm.’’

Trioworld gratulerar som stolt samarbetspartner Johanna Albert till priset.

’’Detta är ett stort erkännande av våra gemensamma insatser att skapa cirkulära flöden inom både sjukvården och plastindustrin’’, säger Oskar Karlsson, Inköps- och Hållbarhetschef på Trioworld.

För mer information om projektet och cirkulära plastförkläden:
Anna Carlson
Head of Sales & Marketing PPE, Trioworld