Moelven inför Trioworld Loop-förpackningar med 50 % återvunnet material

Moelven inför Trioworld Loop-förpackningar med 50 % återvunnet material

Moelvens grundidé har varit densamma i 120 år: Att använda naturresurser till fullo. Nu har de nått ännu en milstolpe genom att införa Trioworld Loop-förpackningar med 50 % återvunnet konsumentmaterial. Detta görs både utan att kompromissa med kvaliteten och utan att öka plastens tjocklek.

Förpackningar är aldrig mer hållbara än sin förmåga att leva upp till sitt huvudsakliga syfte

Om virket inte är skyddat eller transportsäkerheten äventyras kommer vinsten från hållbara förpackningsmaterial gå förlorad. Loop-lösningen är särskilt framtagen för skogs- och timmerindustrin och både skyddar produkterna från utomhusexponering och håller människor och last säker vid hantering och transport.

”Vi jobbar så klart för att bli ännu mer hållbara. Och att vi nu använder en typ av plast som både uppfyller våra kvalitetskrav och samtidigt innehåller hela 50 procent återvunnen plast är ett stort steg i rätt riktning”, säger Rune F. Andersen, Hållbarhetsansvarig i Moelven.

Att skydda timmer är inte så enkelt som man kan tro. Många faktorer spelar in. som att skydda virket från solen eller från att bli angripet av mögel. Det är också viktigt att ha ett skydd som kan stå emot de produkter som transporteras och förvaras. Därför måste filmen som skyddar träet uppfylla mycket höga krav, vilket ibland kan vara en utmaning när återvunnen plast tillsätts i blandningen. Men LOOP-50-lösningen från Trioworld, som innehåller 50 % återvunnen konsumentplast, klarar att möta de tuffa kraven. Trioworld har gjort stora ansträngningar för att säkerställa att inga kompromisser görs gällande kvalitet eller funktionalitet ens med en hög mängd återvunnet material.

”Trioworld är mycket ambitiösa när det gäller hållbar innovation – men framför allt är våra produkter utvecklade för och tillsammans med skogs- och sågverksindustrin. Det här är det enda sättet för oss att uppnå högsta möjliga säkerhet och produktskydd samtidigt som vi jobbar för att öka mängden återvunnet konsumentmaterial (PCR) i förpackningsmaterialet. Vi utvecklar alltid våra produkter med miljön i åtanke och våra produktutvecklingsansvariga är experter på att göra det utan att kompromissa med kvaliteten”, säger Daniel Majgren, Commercial Director – Forest Industry - Trioworld.

Genom att använda återvunnet konsumentmaterial minskar vi inte bara avfallet och koldioxidutsläppen. Vi höjer avfallets värde genom att uppmuntra insamling och återanvändning. Resultatet är cirkuläritet – ett ansvarsfullt sätt att spara resurser och förhindra att avfallsmaterial som kan återanvändas hamnar i naturen. Låt oss tänka om angående plast.

Kontakta försäljningschef Daniel Majgren på Daniel.Majgren@Trioworld.com för mer information om vår hållbara emballagelösning utvecklad för skogs- och trävaruindustrin.

Om Trioworld
Trioworld grundades 1965 och utvecklar innovativa och hållbara plastfilmsprodukter. Företaget är en
av de ledande aktörerna inom segmentet med en omsättning på 5,5 miljarder kronor och 1 200
anställda. Gruppens huvudkontor ligger i Smålandsstenar och har produktion i Sverige, Danmark,
Nederländerna och Frankrike. Produkterna säljs på den globala marknaden.