Trioworld förvärvar Quality Films

Trioworld förvärvar Quality Films

Trioworld Group har tecknat avtal om att förvärva det brittiska företaget Quality Films LTD (Quality Films), en stark aktör inom lösningar för högkvalitativ sträckfilm för lastsäkerhet. Quality Films har kunder inom distribution, dryck- och livsmedelsproduktion och andra industriella förpackningar. Säljare är en grupp privata ägare bestående av Matthew Nicholson med familj och Sonia Griffiths.

Trioworld är mycket glada över att välkomna Quality Films till Trioworld-koncernen. Quality Films är en mycket stark aktör på den brittiska marknaden och har visat en stark utveckling under de senaste åren, vilket bidrar till säkrare godstransporter på de brittiska vägarna. Företaget är välinvesterat och ledningen fokuserar på att stärka sitt erbjudande med cirkulära lösningar, vilket ligger i linje med Trioworlds ambition att vara den ledande aktören på marknaden för cirkulära sträckfilmslösningar för lastsäkerhet.

"Med våra gemensamma styrkor kommer vi att fortsätta att utvecklas på den brittiska marknaden med fokus på hållbara högkvalitativa lösningar för lastsäkerhet", säger Per Holtstrand, divisionschef för Sträckfilmsdivisionen, i Trioworld-koncernen.

"Vi ser Trioworld som en mycket bra ägare och partner i utvecklingen av att ta vår verksamhet till nästa nivå", säger Matthew Nicholson, VD på Quality Films. "Båda parter har stor kunskap om produkter av högsta kvalitet, nära kundservice och cirkulära lösningar på marknaden. Tillsammans kommer vi att kunna skapa mervärde för våra kunder", fortsätter Matthew Nicholson.

Andreas Malmberg, VD för Trioworld Group, kommenterar: "Jag är mycket glad att Quality Films ansluter sig till vår resa för att utveckla det bästa cirkulära erbjudandet på marknaden för återvunnen plast. Quality Films innovativa produkter och kundsupport i Storbritannien ger en fantastisk plattform för ökad tillväxt".

Affären är inte föremål för några specifika regulatoriska krav och godkännanden. Trioworld Group kommer efter transaktionen att äga 100 % av aktierna.

Quality Films
Quality Films, med säte i Storbritannien, började tillverka plastfilm 1994 och är en ledande producent och leverantör av högkvalitativa lastsäkerhetslösningar baserade på sträck film till kunder inom livsmedels-, dryckes- och industriförpackningar. Företaget har en stark marknadsposition i Storbritannien. Quality Films omsättning är 14 MEUR med +35 anställda. Huvudkontor och produktion ligger i Wolverhampton, Storbritannien.

Trioworld Group
Trioworld grundades 1965 och har sedan 2018 i ägande av Altor Fund IV. Altor är ett av Nordens ledande Private Equity-företag med fokus på att bygga bolag i världsklass. Trioworld fokuserar på kontinuerlig utveckling av innovativa och miljövänliga plastfilmsprodukter och är en av de ledande inom segmentet med en omsättning på 750 miljoner EURO och cirka 1 550 anställda. Koncernens huvudkontor ligger i Smålandsstenar. Produktionen sker i Sverige, Danmark, Nederländerna, Frankrike och Storbritannien och produkterna säljs på den globala marknaden.

Andreas Malmberg, CEO of Trioworld Group, +46 70 2087291
Per Holtstrand, Division Manager Stretch Film, +46 70 3272512
Matthew Nicholson, CEO of Quality Films, +44 (0) 1543 577814
Sonia Griffiths, Managing Director of Quality Films, +44 (0)7791 859376

Om Trioworld

Trioworld, som grundades år 1965, är en ledande leverantör av högkvalitativ plastfilm och tillhandahåller lösningar för konsument- och industriförpackningar, transport- och lastsäkerhet, jordbruk, hygien och medicinsk teknik. Bolaget är en ledande aktör inom branschen med en omsättning på 750 miljoner EUR och 1 550 medarbetare. Gruppens huvudkontor ligger i Smålandsstenar och har sin produktion i Sverige, Danmark, Nederländerna , Frankrike och Storbritannien. Produkterna säljs över hela världen.