Trioworld lanserar återvunna livsmedelsförpackningar med Lidl Sverige

Tillsammans med Lidl Sverige lanserar Trioworld den första Loop-plastfilmen godkänd för livsmedelsförpackningar, innehållande Post-Consumer Recyclates (PCR) dvs. plast som återvunnits efter den har använts i det syfte den tillverkades för. Lidl introducerar den innovativa lösningen med sina kanelbullar och kardemummabullar i Sverige den här veckan.

Trioworld har utvecklat en banbrytande ny flerlagers Loop-förpackning som revolutionerar marknaden för livsmedelsförpackningar. Projektet initierades tillsammans med RISE (Research Institute of Sweden) och Lidl Future Initiatives. Målet var att utveckla en återvinningsbar film för livsmedelskontakt innehållande PCR.

”Vi är mycket stolta att vara den första livsmedelsbutiken att lansera en livsmedelsförpackning som innehåller återvunnen plast”, säger Gabriella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Trioworlds lösning drivs av ett innovativt femlagerskoncept som har uppfyllt alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelser för kontaktmaterial. Förpackningen är tillverkad av 30 % PCR och är 100 % återvinningsbar. Den kommer att användas kommersiellt för första gången som förpackningslösning för Lidl Sveriges kanelbullar och kardemummabullar, som dyker upp i butikerna den här veckan.

”Med den här innovationen kan vi med trygghet säga att vi är en ledande tillverkare inom branschen för hållbara flexibla förpackningar. Trioworlds flerlagers-Loop film erbjuder Lidl en förpackningslösning som inte bara är fullständigt återvinningsbar utan tillverkad av 30 % PCR och bidrar till att minska deras koldioxidavtryck”, säger Evert Paardekooper, chef för konsumentförpackningsavdelningen på Trioworld.

För att uppnå sitt hållbara mål, dvs. att öka andelen återvunnen plast i sina produkter till 50 % vid år 2030, fortsätter Trioworld sin utveckling av en tunnare flerlagers Loop-film för fler tillämpningsområden inom livsmedel.

* Loop = Trioworlds produkter med minst 25% Post-Consumer Recyclates (PCR) dvs. plast som återvunnits efter den har använts i det syfte den tillverkades för

Om Trioworld
Trioworld, som grundades år 1965, är en ledande leverantör av högkvalitativ plastfilm och tillhandahåller lösningar för konsument- och industriförpackningar, transport- och lastsäkerhet, jordbruk, hygien och medicinsk teknik. Bolaget är en ledande aktör inom branschen med en omsättning på 750 miljoner EUR och 1 500 medarbetare. Gruppens huvudkontor ligger i Smålandsstenar och har sin produktion i Sverige, Danmark, Nederländerna, Frankrike och Storbrittanien. Våra produkter säljs över hela världen.

Om Lidl & Lidl Future Initiatives
Lidl
är en livsmedelsbutikskedja som har expanderat kraftigt i Europa i över 40 år. Lidl Sverige har idag 203 butiker och över 5000 anställda och erbjuder högsta kvalitet till bästa pris. Lidl Future Initiatives är ett hållbarhetsprojekt inom Lidl Sverige som ger finansiellt stöd till projekt som kan bidra och lösa utmaningar inom ramen för hållbarhet. Under 2019 genomfördes Plastutmaningen, under 2020 Hållbarhetsakuten och totalt har 21 miljoner kronor delats ut till projekt som bidrar till att göra världen bättre för framtida generationer. De pengar som delats ut har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar från juni 2018 till april 2020.

Om Trioworld Group

Trioworld, som grundades år 1965, är en ledande leverantör av högkvalitativ plastfilm och tillhandahåller lösningar för konsument- och industriförpackningar, transport- och lastsäkerhet, jordbruk, hygien och medicinsk teknik. Bolaget är en ledande aktör inom branschen med en omsättning på 750 miljoner EUR och 1 500 medarbetare. Gruppens huvudkontor ligger i Smålandsstenar och har sin produktion i Sverige, Danmark, Nederländerna , Frankrike och Storbrittanien. Våra produkter säljs över hela världen.

Press contact Group Director Marketing and Communications