En revolution i dina händer

Troax AB har idag ett välbeprövat maskinskyddssystem vid namn Smart Fix, där panelerna är fastskruvade på stolpen med hjälp av det unika Smart Fix beslaget. Nu har Troax återigen lyssnat på marknaden och kundernas behov vilket lett till nästa steg i utvecklingen; ett förbättrat Rapid Fix, ett system som inte bara uppfyller Maskindirektivet 2006/42/EC utan som är så flexibelt, enkelt och starkt att det kommer revolutionera hela branschen.

Rapid Fix – Ett förädlat maskinskyddssystem

En del känner säkert igen namnet Rapid Fix. Troax har sedan tidigare haft ett premiumsystem som baseras på liknande funktioner. Nu har Rapid Fix vidareutvecklats, vilket resulterat i både omfattande förändringar, men också många unika fördelar. ”Vi lyssnar på och bryr oss om våra kunder. Man ska framöver inte behöva byta ut ett redan installerat Smart Fix system, utan få möjligheten att själv uppgradera, välja och kombinera de två systemen. Det har varit vår tanke genom hela processen”, menar Martin Ask, produktchef för området Automations- och robotmiljöer, Troax AB.

Det nya systemet är i grunden uppbyggt av samma delar som Smart Fix, samma stolpar och paneler. Den stora skillnaden är systemets två smarta och unika infästningar som skapar den revolutionerande funktionaliteten.

”Rapid Fix har två olika och mer avancerade fästen, till skillnad från Smart Fix som enbart har ett fäste. Rapid Fix nedre fäste har ett spår där panelen hakas i. Det övre fästet har en unik låsanordning som snäpper fast panelen i låst position.

Infästningarna gör att man snabbt och enkelt kan återmontera panelen, avslutar Martin.

Kombinationsmöjligheten är det revolutionerande

Det som är mest revolutionerande med det nya systemet är att eftersom Rapid Fix bygger på samma delar som Smart Fix så går de två att kombinera. Finns det redan Smart installerat räcker det med att byta infästningarna för att istället uppgradera till Rapid Fix där snabb åtkomst vid t ex service behövs. Självklart går det lika bra att gå åt andra hållet och istället få ett fastskruvat skydd med Smart Fix.

Några fördelar med Rapid Fix:

- Snabb installation
- Fri höjdjustering av fästen
- Möjliggör enkel åtkomst till maskiner för underhåll
- Fullt kompatibelt med vårt nuvarande Smart Fix system
- Stark konstruktion i stål